Hra Dvojitý agent, kterou v české premiéře uvedlo pražské Divadlo na Vinohradech, se v originále jmenuje Hapgood. V genderově bezpříznakové hravosti je skryta ambivalence hlavní postavy agentky britské špionážní služby mezi světem mužů a rolí ženy i matky.

Text je navíc prošpikovaný odkazy na principy kvantové fyziky (vedle matematiky Stoppardova oblíbeného inspiračního zdroje), jež mohou být zdrojem chytrých point, leč stejně tak nudy. Režisér Radovan Lipus naštěstí ovládá klíč k Stoppardově „zdivadelnění“. Na strohé scéně s nápaditou abstraktní projekcí rozehrává čitelné drama, které od začátku s lehkou nadsázkou sleduje žánr špionážního thrilleru.

Diváka obezřetně provede Stoppardovými fyzikálně-humanistickými úvahami a dá mu nahlédnout za kulisy tajných služeb, kde Hapgoodová používá „horkou linku“ ke kontrole syna a agenty pro doručení nových kopaček. Mezitím se divák leccos dozví o jejích citových propletencích i životě obecně, ovšem z poněkud neobvyklého úhlu pohledu.

Inscenaci dominuje výkon Simony Postlerové, která Hapgoodovou obdařila ženskou přitažlivostí i britským chladným humorem. Na premiéře byla zpočátku až příliš svázaná stylizací přísné agentky, z níž se jí jen těžko vystupovalo třeba k uvolněnému fandění synovu ragbyovému zápasu, ale postupně se její výkon stával propracovanějším a uvěřitelnějším.

Z pánského obsazení si s rolí „dvojitého agenta“ s chutí, vtipem a hereckou bravurou pohrává Jiří Dvořák, z ostatních nejlépe vychází Blair zkušeného Svatopluka Skopala. A svou roli odvede skvěle i kapustňák. Ale neprozrazujme více.

Dvojitý agent vnesl do repertoáru vinohradského divadla vítanou proměnu. Ne vše na premiéře vyšlo na sto procent, ale se Stoppardovým sudoku rozhodně není nuda.

Dvojitý agent, překlad Šimon Dominik, režie Radovan Lipus, scéna Petr Matásek, kostýmy Eva Kotková, hudba Pavel Helebrand. Česká premiéra 22. 3. v Divadle na Vinohradech Praha.

Celkové hodnocení 80 %