Článek
Nápadná je důsledná bělostnost scény, rekvizit i kostýmů - jen s promyšlenými kontrasty černé a rudé, zdařilá práce Zuzany Mazáčové a Anety Grňákové. K příběhu nejprve submisivní titulní hrdinky, teprve v závěru sebe samu nalézající, moc dobře pasují také hudební kontrapunkty s tarantellou Maria Buzziho z brněnské Polárky.
Už je to malé hnutí nejmladších, v bobtnajícím českém marasmu nejbitějších scén: Tramtarie Olomouc, Feste a Buranteatr Brno, Studio Hrdinů ve Veletržním paláci či D21v Praze atakdále. Také asistent režisérky Jiří Hajdyla přinesl zkušenosti z Brna - z Husy. Režijní pojetí Karpianusové osciluje mezi gesční aktualizovanou závažností a persiflážní formou. Zvyšuje se tím naléhavost některých tragických point; například nenapravitelný žertéř, MUDr. Henrik Rank, se provtipkuje až k smrti.
Na Noru zajděte
Inscenaci korunuje herecká práce. Nora Stely Chmelové z pozice lehkovážné krásky skočí rovnou po hlavě k sebeosvobození. Její manžel JUDr. Torvald Helmer je přísná hlava rodiny. Směšný stejně jako zdeptaný zastánce tradiční role ženy, vždy povinné následovat muže v dávné televizní debatě Alexandry Berkové a Ester Kočičkové.
Hana Mathauserová jako Kristýná Lindová je méně odvážným protipólem hlavní hrdinky a Petr Pochop coby vyděrač JUDr. Nils Krogstad srší třídní zlobou, jakou známe už jen u věčně ztopořených a sebereflexe neschopných papalášů ÚV ODS. Na Noru do Záhřebské určitě zajděte.
Divadlo D21 - Henrik Ibsen: Nora - Domeček pro panenky. Režie Tereza Karpianuis, asistent režie Jiří Hajdyla, výprava Zuzana Mazáčová, Aneta Grňáková, hudba Mario Buzzi. Premiéra 18. prosince 2012 v Záhřebské 21, psáno z reprízy 15. ledna 2013.