Hlavní obsah

Výtvarník František Muzika je symbol imaginativního umění

Právo, Peter Kováč

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

„Člověče Muziko, tak Ti píšu rychle, ale věcně: v Plzni budou hrát Pěst na oko. Chtěl bych, abys dělal výpravu, a mám k tomu tyto důvody: Mám rád tvou práci, to snad víš, a patříš k pěsti na oko jako oko do hlavy. Dále: Myslím si, že by bylo dobré, kdyby ses objevil právě teď ve hře O. D., protože mladý lidi tě objevili a mají tě rádi a starý blbi by měli vztek (a to taky hraje roli). Kdybys nechtěl nebo nemohl, stejně zase budeme v pátek chodit na vobědy.“ Tento dopis, který napsal Jan Werich z Velhartic v jihozápadních Čechách v roce 1964, otevírá v Hluboké nad Vltavou výstavu, která představuje výtvarníka Františka Muziku jako malíře a scénografa.

Foto: Peter Kováč, Právo

František Muzika: In Memoriam II (1943), do Hluboké zapůjčeno z pražské Národní galerie.

Článek

Výběr malířské tvorby připravil Vlastimil Tetiva a do Alšovy jihočeské galerie na Hluboké byly svezeny četné obrazy z mnoha galerií a soukromých sbírek od Karlových Varů až po Ostravu. Od roku 1986, kdy podobnou přehlídku Muzikova díla pořádala v Jízdárně Pražského hradu Národní galerie v Praze (autorem byl tehdy František Šmejkal), se divák nesetkal s tak reprezentativním souborem, který by představoval všechny vývojové fáze Muzikova malířství.

Muzika je stěžejním představitelem českého imaginativního umění. Nepatřil přímo mezi surrealisty, ale měl k nim blízko. Byl kultivovaným malířem, což se projevuje v preciznosti techniky olejomalby i v dovednosti, jak jednoduchými prostředky dokáže evokovat snové a fantazijní představy. Byl také šikovný v zacházení s barevnými harmoniemi, když jimi chtěl vyjádřit smutek nebo melancholii.

Počínal si podobně jako Emil Filla

Jeho tvorba se měnila. Vždy podléhal novým trendům, jako by neustále cítil potřebu vyrovnávat se s tím, co někde jinde viděl a obdivoval. Od civilismu ke kubismu, od kubismu k surrealismu a od surrealismu k abstrakci. S odstupem času to může být jisté zklamání, zejména pokud v modernosti hledáme i stoprocentní originalitu, ale nutno říci, že Muzika si počínal podobně jako Emil Filla.

Filla by bez Edvarda Muncha a Pabla Picassa vypadal malířsky úplně jinak. Obdobně Muzika ve svém nejslavnějším období přebíral od Salvadora Dalího, Maxe Ernsta a Joana Miróa nápady a podněty, které pak po svém předělával a v českých souvislostech (nejen uměleckých, ale i politických) jim dával jiný význam a smysl.

Jako by obrazy pařížských surrealistů sám znovu prožíval jako své vlastní sny. Mnohé z toho také využil i jako vynikající scénograf. Muzikova spolupráce s českými divadly je v Alšově jihočeské galerii představena zatím v nejreprezentativnější podobě.

Vlasta Koubská, která tuto část výstavy připravila, vybrala z depozitářů Národního muzea v Praze, Národní galerie a z několika soukromých sbírek 107 scénických návrhů, které Muzika vytvořil v letech 1927 až 1947.

Foto: Profimedia.cz

Národní galerie v Praze propůjčila výstavu do Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou.

Většina z nich působí jako krajiny z jeho surrealistických obrazů a i tato kolekce dokládá, že česká scénografie výrazně zasáhla do dějin mezinárodní meziválečné avantgardy.

Výstava v Hluboké, která je autory výběru i Emilem Zavadilem jako tvůrcem instalace pojata jako oslava české imaginace, končí 30. září. Jejím trvalým pomníkem zůstane obsáhlá monografie (472 stran) s více než 300 reprodukcemi a texty, jejichž autory jsou Vlastimil Tetiva (volná tvorba) a Vlasta Koubská (scénografická a kostýmní tvorba). Publikaci vydalo pražské nakladatelství Gallery ve spolupráci s Alšovou jihočeskou galerií v Hluboké nad Vltavou a s Národním muzeem v Praze. Nikdy předtím o Muzikovi nevyšla tak rozsáhlá kniha.

Škoda jen, že zcela stranou zůstal umělcův zájem o grafiku písma, což v roce 1958 korunovala dvousvazková publikace Krásné písmo ve vývoji latinky, která doma i v zahraničí získala řadu ocenění. Vynechání této velmi důležité kapitoly v Muzikově tvorbě je dost nepochopitelné.

Celkové hodnocení: 80 %

František Muzika: Volná tvorba, scénografie

Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou,

do 30. září 2012

Reklama

Související témata:

Související články

Turné suverénní Sade na DVD i CD

Loni měli i čeští fanoušci možnost vidět naživo britskou zpěvačku Sade, která se světovým turné vrátila zpět do hry po mnoha letech, kdy se věnovala rodině....

Divadelní Luhačovice jsou i lázněmi duše

Pokud byste se dočkat nemohli, můžete už nyní navštívit v Luhačovicích halu Vincentka na kolonádě. Je tam výstava scénografických prací zlínského Městského...

Prima ustoupila Nově

Když přišly do redakcí předběžné programové plány stanice Prima Family a Novy na první zářijový týden, vypadalo to na velké naštvání, ne-li vzpouru, věrných...

Výběr článků

Načítám