Hlavní obsah

Divadlo Kašpar představuje Romea a Julii ve zrychlené verzi

Právo, Radmila Hrdinová

V Romeovi a Julii Shakespeare rafinovaně posunuje časem, který zběsile pádí k tragickému konci. Seznámení na plese, noční vyznání pod balkónem, hned nazítří svatba, téhož dne vražda Tybalta a vyhnání Romea z Verony. A vzápětí hrozba svatby s Parisem, Juliina domnělá smrt, probuzení v hrobce a definitivní smrt milenců.

Foto: Michal Hladík

Nad domněle mrtvou Julií (Veronika Kubařová) se sešli otec Kapulet (Jan Potměšil), páter Lorenzo (Adrian Jastraban) a ženich Paris (Aleš Petráš).

Článek

Režisér Jakub Špalek s dramaturgyní Lenkou Bočkovou se razantními škrty a omezením postav na pouhých osm pokusili ještě přidat na tempu. Jejich stominutovému Shakespearovi nelze upřít dramatickou sevřenost i tah, ale má i svá nemalá úskalí.

Mnoho věcí se tu jen konstatuje a není příležitost je s hrdiny prožít. Ať už je to nenávist obou rodů, anebo zrod a vývoj lásky Romea a Julie. Paradoxně je tu víc prostoru věnováno vztahu Julie s Parisem než s Romeem, a také na vztah s Chůvou a zvláště s otcem není čas. Chybí i nadstranická moc Vévody, jehož vůli vykonává Paris – ovšem jeho mládí ho v této roli zrazuje.

Monology trčí bez kontextu do prostoru

Řada situací se smrskla na pár vět a pro herce je velmi těžké uhrát na tak malé ploše věrohodně proměnu postojů svých postav. Platí to třeba o Kapuletovi jinak výborného Jana Potměšila. Monology trčí bez kontextu osaměle do prostoru (Merkuciova královna Mab či Chůvin monolog o Julii), pokud zcela nechybějí.

Vzhledem k časové úspornosti je neúnosně natažená scéna plesu, z níž se stal minirecitál skupiny Krless, a přechody postav po jinak nápaditě využívané scéně také brzdí spád dění.

Ke kladům inscenace patří nestárnoucí překlad Josefa Topola, který herci (až na výjimky) přednášejí s přirozenou a srozumitelnou deklamací, i herecké výkony, pokud k nim okleštěný text poskytne dostatek prostoru.

Hvězdou je provokatér Merkucio

Julie Veroniky Kubařové je příjemná mladá dívka, zamilovaná do své zamilovanosti, Romeo Matouše Rumla romantik, který ale své city až příliš často utápí v slzách. Hvězdou večera je vtipný provokatér Merkucio Petra Lněničky v kontrastu s vznětlivým Tybaltem Martina Hofmana, který padl do oka bodré chůvě Ilony Svobodové. Adrian Jastraban pojal pátera Lorenza víc jako muže činu než kněze a Aleš Petráš jako Paris je svým chlapeckým vzezřením i upřímností vážným kandidátem na sňatek s Julií.

Kašparův Romeo a Julie asi nadchne víc mladé publikum, jemuž nepřijde líto motivů i krásných Topolových veršů, jež nutně padly úpravě za oběť. A které se asi nebude – na rozdíl od zkušenějšího publika – tázat, o čemže se tento Romeo a Julie vlastně hraje.

Přece o tom, že dva mladí zamilovaní měli prostě smůlu.

Celkové hodnocení: 60 %

William Shakespeare: Romeo a Julie

Režie Jakub Špalek, scéna Karel Špindler, kostýmy Jan C. Löbl, hudba Daniel Fikejz.

Premiéra 1. 8. 2012, Kašpar Divadlo v Celetné Praha.

Reklama

Související témata:

Související články

Pražské komorní divadlo zahraje naposledy

V úterý 31. 7. se uzavře desetiletá kapitola, jíž se Pražské komorní divadlo (PKD) zapsalo do historie české kultury svým působením na scéně Divadla Komedie.

Výběr článků

Načítám