The Lock z roku 1824 je součástí série šesti velkých pláten zachycující údolí řeky Stour v malířově rodném kraji v hrabství Suffolk. Součástí této série je i nejslavnější Constableův obraz Vůz se senem vystavený v londýnské Národní galerii. The Lock byl posledním obrazem série v soukromých rukách. V roce 1990 byl stejný obraz vydražen za 10,8 miliónu liber.

The Lock z roku 1824 je součástí série šesti velkých pláten zachycující údolí řeky Stour v malířově rodném kraji v hrabství Suffolk.

The Lock z roku 1824 je součástí série šesti velkých pláten zachycující údolí řeky Stour v malířově rodném kraji v hrabství Suffolk.

FOTO: PA/John Stillwell, ČTK

Nynější prodej byl provázen kontroverzí. Jeho majitelka španělská baronka Carmen Tita Thyssenová-Bornemiszaová byla ve Španělsku ostře kritizována za to, že chce dosud veřejně vystavený obraz prodat. Baronka se bránila ekonomickou krizí. Listu El País řekla, že přes své ohromné bohatství nemá "žádnou likviditu".

Připustila, že prodej obrazu je pro ní bolestný. "Ale já ty peníze potřebuji, opravdu je potřebuji. Nemám žádnou likviditu. Udržovat sbírku je pro mě nákladné a nic za to nedostávám," uvedla.

Prodej vedl k rezignaci člena správní rady galerie

Baronka, bývalá Miss Španělska, byla pátou a poslední ženou švýcarského miliardáře barona Hanse Heinricha Thyssena-Bornemiszy, který před svou smrtí v roce 2002 shromáždil ohromnou uměleckou sbírku.

V úterý prodaný Constable byl dosud vystaven v madridském muzeu Thyssen-Bornemisza a jeho prodej vedl k rezignaci člena správní rady galerie Normana Rosenthala. Známý kurátor uvedl, že prodej je "morální hanbou pro všechny zúčastněné, především pro Titu".

Také barončina nevlastní dcera Francesca Von Habsburgová prohlásila, že "baronka ukázala, že nemá vůči mému otci naprosto žádnou úctu a své finanční potřeby klade nad všechno ostatní".