Hlavní obsah

Fotografie může být prostorovým uměleckým dílem

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výstava, trefně nazvaná Na jiné planetě (Ve jménu lásky), probíhá v pražské galerii Artinbox (Perlová 3). Podílí se na ní autorská dvojice Suzanne Pastor a Daniel Pešta. Právě tento umělecký dualismus je podstatným ideovým pilířem celého projektu. Rozdílnost pohledu na lásku, mateřství či sexualitu netkví jen v protikladu mužském a ženském, nýbrž také v jiných cestách zpracování uměleckých děl.

Foto: Katalog výstavy

Suzanne Pastor: Zoloft baby (výřez)

Článek

Daniel Pešta využívá v podstatě ve všech případech trojrozměrných předmětů. Je spíše avantgardním postmoderním sochařem než klasickým fotografem. A pokud volí obraz, který je blízký tradičnímu pojetí fotografie, nenechává jej za žádných okolností staticky ztuhnout. A to doslova.

U díla nazvaného Proměny je klasická podobenka Franze Kafky s dámou po boku přetvořena do pohyblivého videoartu. Cyklus Pekla si zase pohrává v jemných náznacích se symboly fetišismu a sadomasochismu. Stočená podobenka dívek tvoří držák bičíku, spleteného z několika pramenů dlouhých vlasů.

Suzanne Pastor pracuje s klasickou fotografií mnohem více, nicméně ani ona ji nenechává ležet jen tak ladem.

Originální „fotoskulptury“

Kombinuje věci a obrazy, doslova proniká různými prostorovými předměty a vytváří tak jakési originální „fotoskulptury“. Je fascinována jemnou erotickou symbolickou zkratkou, která posouvá význam toho kterého díla do jiného zorného úhlu.

Za naprosto učebnicový příklad takového pojetí můžeme vzít práci pojmenovanou Bez názvu (Vlasy). Hlavním objektem je chomáč zrzavých chlupů, který najednou nepřímo koresponduje s vedle visícím ručně kolorovaným aktem, kde ochlupení ženského ohanbí má stejnou barvu jako ony vlasy. Milovníku umění se tak naskýtá vtíravá otázka – odkud ty vlasy vlastně pocházejí?

Foto: Katalog výstavy

Suzanne Pastor: Zoloft baby

Jemnější symboliku si v sobě nese dílo Zoloft baby, kde je hlavička novorozeněte vyobrazená na stříbřitém podkladu, který tvoří prázdné obaly od léku Zoloft. A protože je zmíněný lék antidepresivem, má dvojice dítě–deprese poněkud překvapivé poselství.

Překvapivost, originalita či pronikání různých významových kódů je hlavním účelem výstavy. Člověk si z ní odnáší samé otázky a žádné odpovědi. Ty si totiž musí nalézat v sobě a za sebe.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám