Když je možné zahrát Souborné dílo Williama Shakespeara ve 120 minutách, proč bychom se netěšili z devíti Bedřichových oper (včetně nedokončené Violy) v necelých třech hodinách?! Dokázali to Jiří Janků s Petrem Svojtkou v Divadle ABC.

Vašek koktá jak Hamlet

Popravdě řečeno, kdyby ty národní klenoty semleli taky do dvou hodin, bylo by to tak akorát. Titul Bedřich Smetana: The Greatest Hits si vyzkoušeli už v kladenském divadle. Inovovali ovšem podstatně, takže je z toho nová česká premiéra.

Lenka Zbranková (Hostinská), Lucie Pernetová (dramaturgyně), nad nimi Zdeněk Vencl (Stařenka), Veronika Kubařová (Mařenka) a Veronika Gajerová (Libuše).

Lenka Zbranková (Hostinská), Lucie Pernetová (dramaturgyně), nad nimi Zdeněk Vencl (Stařenka), Veronika Kubařová (Mařenka) a Veronika Gajerová (Libuše).

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

V ABC režisér Pavel Juřica, milovník divadelní machy, který navíc dbá, aby si všude střihnul také scénografii a kostýmy, začal vlastně studovat Hamleta. Už na něho do souboru angažoval hvězdného Zbignieva Kalinu.

Pražský magistrát je ovšem na kulturu lakomý skoro jako brněnský. Nikdo se pak proto nediví – ani kritici, když ředitel Jiří Klem rozhodne o změně: grant divadlu poskytla totiž nezodpovědná japonská vláda. Zkusmo o něj na ředitelův příkaz zažádala dramaturgyně Lucie Pernetová. Peněz řádově o dvě nuly víc, než na kulturu jak bobky trousí vláda rozpočtové odpovědnosti. Musí to ale být Smetanova opera.

Veronika Kubařová (Mařenka) a Roman Říčař (Dalibor).

Veronika Kubařová (Mařenka) a Roman Říčař (Dalibor).

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

Veronika Kubařová (Mařenka) a Roman Říčař (Dalibor).

Veronika Kubařová (Mařenka) a Roman Říčař (Dalibor).

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

Po počátečním zděšení jdou činoherci Městských divadel pražských srdnatě do toho. Ještě než se představí v zemi vycházejícího slunce, včetně vystoupení v císařském paláci, mohou výsledek jejich nevídaného snažení, invence a pěveckého umu posoudit vlastenecky neúnavně zapálení Češi, diváci Vltavského povodí.

Smetanovy opery představí Janků se Svojtkou skutečně všechny. A když přeložím trendy titul doslova, nemusí znamenat jenom „velké hity“, ale také třeba „ohromné rány“. V jejich pojetí mají skutečně pěknou ránu Branibor (Michal Slaný), Dalibor (Roman Říčař), Stařenka (Zdeněk Vencl), Povaleč (Hanuš Bor) i Sabina (Kalina).

Saša Hlas na jevišti jako by z oka vypadl Ivanovi.

Saša Hlas na jevišti jako by z oka vypadl Ivanovi.

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

Vím, jste zvědaví, jak si vede Mařenka. Inu jako Veronika Kubařová. Krásně. A Libuše, že ano. Věštecky přesně a velkolepě ji hraje zdatně pějící Veronika Gajerová… Uplatnění v komponistových idylkách najde nakonec i na Hamleta rovněž angažovaný šermíř Radim Kalvoda.

Nepřidají ani vorla

Velkou zásluhu na tom, že mnohé Smetanovy árie zní skutečně jako prvotřídní hity, mají ovšem na scéně všudypřítomný Saša Hlas, k nerozeznání od Ivana, a Jiří Janouch. Rockový háv svědčí dokonce i ukolébavkám z Hubičky.

Saša Hlas jako by z oka vypadl Ivanovi, a ten zase Bedřichu Smetanovi. v Pozadí Hanuš Bor jako Povaleč.

Saša Hlas jako by z oka vypadl Ivanovi, a ten zase Bedřichu Smetanovi. v Pozadí Hanuš Bor jako Povaleč.

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

The Greatest Hits baví a jsou k popukání. Smáli se na nich i generálkoví důchodci, a to je co říct, to mi věřte. Dopadlo to v ABC náramně. Jenom v Divadle v Dlouhé muzicírují činoherci líp. Myslíte, že po tom úspěchu v Tokiu magistrát divadlu přidá? Naopak: Skrouhne je. Mají přece prachy od Japonců! Kosmopoliti nebezpeční.

Celkové hodnocení: 89%