Autor James Sullivan uvádí, že "Plastici" byli ovlivněni americkou alternativní scénou (Captain Beefheart, Velvet Underground, Frank Zappa) a že spolupracovali s Kanaďanem Paulem Wilsonem, který zpíval anglicky. Ale po jeho odchodu v roce 1972 skupina přešla k českým textům, což souviselo i s vlivem Egona Bondyho, nejslavnějšího filozofa a básníka československého undergroundu.

Sullivan připomíná, že Havel se začal o skupinu zajímat hlavně z důvodu jejího šikanování komunistickým režimem, sám underground tolik neposlouchal. Naopak Kanaďan se do hudby aktivně zapojoval a v roce 1977 byl jako podvratný živel deportován z Československa. Posléze se snažil vydávat jejich desky i v Americe a západní Evropě. Absurdní proces s Plastic People of the Universe pak přímo souvisel se vznikem Charty 77.

Sullivan dodává, že po revoluci se skupině Plastic People of the Universe podařilo znovu zahájit činnost a pod názvem Půlnoc dokonce zorganizovat turné po USA a vydání desky u Arista Records, která obsahovala coververzi Velvet Underground (All Tomorrow's Parties). V roce 1997 ještě zahráli na Hradě k dvacátému výročí Charty 77.