Hlavní obsah

„Antisemita a levičák“ Fassbinder v Komedii

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jedna z posledních premiér v Divadle Komedie končící družiny Dušana D. Pařízka a Davida Jařaba. Živnou mízu čerpala v „novém německém filmu“ přelomu 60. a 70. let, konkrétně v Odpadu, městu, smrti Rainera Wernera Fassbindera. Na scénu směs na téma „člověk člověku vlkem“ přivedl šéf Pražského komorního divadla Pařízek.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Romi Müllerová Gabriely Míčové se živí prostitucí.

Článek

Jako bychom situaci Německa čtvrt století po válce s revoltujícími filmaři (Kluge, Schlöndorff, Fassbinder) zažívali v kocovině nenaplněných polistopadových snů stejně intenzívně a v podobné deziluzi. Přesná a hlubší domácí reflexe chybí - nadějí jsou prý filmová Jiráského Poupata - také proto tedy aktuální Odpad, město, smrt z Frankfurtu.

Vzorek společnosti

Ano, morální kocovina tady a teď je podobná. Ve Fassbinderovi se naplno rozkřičely pocity viny za osud Židů v Hitlerově třetí říši, ale poprvé už také jeho negativ – nedotknutelné, bezskrupulózně bohatnoucí nové židovství těžící z vědomí, že jakýkoli kritický osten proti němu je vydáván za rozpoutávání antisemitismu.

Neuvěřitelné, ale postava Bohatého Žida, jeho neemoční cesta k pomstě (v Komedii znamenitý výkon Martina Fingera, způsobila v Mnichově roku 1985 - deset let po napsání hry, kterou se všelijak pokoušeli sprovodit ze světa, a tři roky po autorově smrti – skandál vedoucí k zákazu "antisemitské premiéry levičáka Fassbindera").

Provokativní analýza společnost destruujících tržních mechanismů, zejména jejich povýšení na jediný možný princip proměny vedoucí k prosperitě, vyvolá podobné emoce u nás. Protože stíny minulosti také v Česku dosahují k našim dnům.

Postavy ustrašeného Müllera, někdejšího nácka živořícího v transvestitní show (Martin Pechlát), jeho rezignované choti (Dana Poláková), dcery Romi živící se prostitucí, v inscenaci dominantní herecký koncert Gabriely Míčové - s prvky fascinující akrobacie, jejího vulgárně mačoidního, duchovně ubohého pasáka Franze (Stanislav Majer) a submisivně homosexuálního poskoka Oskara (Jiří Černý) nalezneme v přesných otiscích u nás.

Smrt a Lebensraum

Pařízek převedl Fassbinderovo naléhavé téma o duchovním zmaru společnosti na scénu ve vší spravedlivé naštvanosti českého intelektuála „23 years after“. A ještě jedna podobnost: s prorockým Lebensraum (Životní prostor) Israela Horovitze (Jahodová proklamace) – o německém pokusu definitivně odčinit křivdy na Židech. Z Ostravy inscenace určitě přijede do Prahy a snad i na všechny možné festivaly roku 2012.

Pražské komorní divadlo - Rainer Werner Fassbinder: Odpad, město, smrt. Překlad Zuzana Augustová. Úprava, scéna a režie Dušan D. Pařízek, dramaturgie Hermann Seeler, kostýmy Kamila Polívková, hudební spolupráce Ivan Acher, choreografická spolupráce, akrobacie Jonáš Janků, korepetice Vratislav Šrámek. Česká premiéra 15. prosince 2011 v Divadle Komedie Praha.

Celkové hodnocení: 95%

Reklama

Výběr článků

Načítám