Hlavní obsah

Misantrop i v Luhačovicích odhalil nevyléčitelné neduhy světa

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Třinácté Divadelní Luhačovice uzavře v sobotu Trůn pro královny Jana Šotkovského a Matěje Plíhala. Se studenty ateliéru muzikálového herectví brněnské Janáčkovy akademie múzických umění JAMU ho ve Studiu Marta nastudovala Sylva Talpová.

Foto: Jiří. P. Kříž, Právo

V popředí Kamila Zetelová (Celimena), Jaroslav Matějka (Cilint), Dano Junas (Oront Orontsen).

Článek

Od prvního večera, který v úterý patřil hradeckému Klicperovu divadlu a jeho pozoruhodné inscenaci Čapkovy Věci Makropulos Věry Herajtové s vynikající Kamilou Sedlárovou v roli Emilie Marty, aplaudovalo se každý večer ve stoje.

Bůh masakru, to je masakr

Dlouhé potlesky neburácely divadlem z lázeňské zdvořilosti. Program gradoval a prezident přehlídky Miloslav Mejzlík si za její program zaslouží jedničku. Školní známkování je na místě. Vedle občanského sdružení Divadelní Luhačovice mají totiž úspěšný průběh festivalu v letošních lázeňských tropech na svědomí pedagogové, a hlavně studenti Střední odborné školy, podporované UNESCO. A jejich Festivalový večerník strčí do kapsy kulturní rubriky nejednoho deníku.

Foto: Jiří. P. Kříž, Právo

Michal Isteník v titulní roli misantropa Alcesta.

V nich netuší, že třeba v pátek představilo v Lázeňském divadle Boha masakru Yasminy Rezy v režii Igora Stránského a se scénografii slovenského klasika Jozefa Cillera hradišťské Slovácké divadlo sžíravějšího, než jakým se pyšní Činoherní klub... O tom, co je dokonalá aktualizace tématu, přesvědčil ve čtvrtek diváky Buranteatr Brno.

Představil kongeniálně identického Molièrova Misantropa přeneseného do pokřivených vztahů na víkendovém společenském večírku prosperující firmy vedené sebevědomým, ale sebestředně blbým manažerem Orontem Orontsenem.

Jako by Molière ironizoval naši radostnou - jak všichni víme - kapitalistickou přítomnost, ušmudlanou a zasmrádlou od chvíle, kdy si její kormidelníci na chvíli, ale opravdu jenom na docela malou chvíli zhasli. Dokonalé herecké výkony všech zastřešuje Michal Isteník v roli zarputile nepraktického titulního pravdomluva.

Foto: Jiří. P. Kříž, Právo

01 Michal Isteník (misantrop Alcest), Dano Junas (Oront Orontsen).

Zachrání Česko škola?

Také Luhačovicím se vrací neuvážené narovnání cen s unijní Evropou v zemi, kde platy jejích obyvatel zůstaly na čtvrtinové až pětinové výši skutečně vyspělých států. I v horkém létu zůstala ubytovací kapacita využitá někde i pod třicet procent, což je sebelikvidační. Divadelní festival je opravdu zázračnou aktivitou. Jde z toho na člověka smutek. Sponzorů ubývá, přehlídka se krátila o den. Všude kolem plno Orontů Orontsenů a žalostně málo lidí skutečně pracovitých. Zachrání situaci SOŠ Luhačovice, která ty druhé vychovává? Ale třinácté Luhačovice - paráda.

Reklama

Související témata:

Související články

Film Líbáš jako Bůh bude mít pokračování

O pokračování komedie režisérky Marie Poledňákové Líbáš jako Bůh padla první slova ještě před premiérou, když bezprostředně po novinářské projekci rozesmál...

Výběr článků

Načítám