Hlavní obsah

Cruisovu Valkýru čeká pokračování - nikoli v kinech, ale před soudem

Právo, Vladimír Plesník, Mnichov

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Film Valkýra, hollywoodské ztvárnění nezdařeného atentátu na Adolfa Hitlera v červenci 1944 s Tomem Cruisem (49) v hlavní roli, se neobejde bez soudní dohry. Lapálie kolem snímku, jemuž při natáčení v Německu štěstěna rozhodně nepřála, tak neberou konce.

Foto: Profimedia.cz

Záběry se musely točit znovu, takže projekt, jemuž se od začátku nebývale lepila smůla na paty, nabral zpoždění.

Článek

Před Sedmým trestním senátem Zemského soudu v Mnichově už odstartoval proces, v němž se americká pojišťovna Fireman’s Fund Insurance domáhá odškodného ve výši 300 tisíc eur (7,3 mil. korun) po mnichovském studiu Arri Munich.

Studio v roce 2007 většinu materiálu Valkýry pořízeného v Berlíně nechtěně poškodilo. „Laboranti postprodukční společnosti použili nevhodné chemikálie, jimiž záběry buď částečně poškodili, nebo úplně smazali,“ uvedla tehdy Hannah Carmichaelová, mluvčí produkce.

Záběry se musely točit znovu, takže projekt, jemuž se od začátku nebývale lepila smůla na paty, nabral zpoždění. „Pro opakované natáčení se musela znovu postavit část ateliérů, někteří herci se dostali do potíží kvůli náhradním termínům,“ objasnil Felix Nebe, právník žalobce – americké pojišťovny.

Naopak Stefan von Moers, advokát studia Arri a docent mnichovské Vysoké školy pro televizi a film, se odvolává na nepsané pravidlo, podle něhož nebývá v praxi obvyklé volat k odpovědnosti spolupracující firmu za poškození materiálů při kopírování. Očekává se, že mnichovský soud vyřkne rozsudek letos v říjnu.

Smůla se lepila tvůrcům na paty

Valkýru už od první klapky – ba dokonce ještě před ní – stíhala jedna mrzutost za druhou. Nejprve Cruisovi, jenž si zahrál atentátníka, plukovníka wehrmachtu hraběte Clause Schenka Stauffenberga, a na snímku se podílel i jako spoluproducent, německé úřady nechtěly jako náruživému stoupenci scientologů povolit natáčení.

Režisér Bryan Singer se musel pořádně snažit, než se mu podařilo získat všechna nezbytná požehnání. Nakonec klíčové záběry přece jen natáčel v berlínské budově dnešního spolkového ministerstva financí, která za nacistického režimu sloužila jako Říšské ministerstvo letectví vedené maršálem Hermannem Göringem.

Právě tady ukončily výstřely popravčí čety Stauffenbergův život. „Před čtyřmi lety se na tehdejšího ministra financí Peera Steinbrücka muselo obrátit hned několik vysoce postavených politiků, a to jak z domova, tak zpoza oceánu. Pak povolení vystavil,“ napsal list Süddeutsche Zeitung.

Při natáčení na předměstí Postupimi pak spadlo jedenáct komparsistů ve stejnokrojích wehrmachtu z korby náklaďáku poté, co se uvolnila zástrčka a dřevěná bočnice praskla. Se studiem United Artist se dodnes soudí o miliónové odškodné.

Berthold Stauffenberg, atentátníkův syn, Cruiseovi rovnou vzkázal, že by udělal nejlépe, kdyby se vrátil do Ameriky.

„Hluboký jako miska kukuřičných lupínků“

Němečtí filmoví kritici pak na film vytáhli v boxerských rukavicích. Cruise je rozhodně nepřesvědčil. Filmový kritik týdeníku Der Spiegel napsal: „Jediné, co se s určitostí o tomto filmovém pokusu dá říci, je, že Cruise si může dál klidně přebývat ve scientologických výšinách. Jeho image herce je zcela zničená.“

Kritika listu Welt am Sonntag film přímo rozhořčil: „Cruise je jako Stauffenberg hluboký asi jako miska kukuřičných lupínků.“

Reklama

Související články

Muži v naději jsou obrácené Ženy v pokušení

Úspěch loňské komedie scenáristy a režiséra Jiřího Vejdělka Ženy v pokušení (bezmála milión a čtvrt diváků) si doslova říkal o pokračování. Vejdělek šel ovšem...

Výběr článků

Načítám