Zatímco některé tituly se vůbec nedostanou do kin, jiný typ děl už nelze kvůli zdražení všech nákladů a uzavírání distribuce natáčet jinak než v rámci komerčních a marketingových pravidel. Festivaly by už neměly jen uvádět pouze kvalitní uzavřené přehlídky. Měly by na jedné straně objevovat nové talenty, na straně druhé pomáhat osobnostem kinematografie jejich filmy především natáčet a dostávat do kin.

I taková slova zazněla letos v Rotterdamu, kde nalezneme rovněž sekce věnované zajímavějším autorským přístupům v rámci spotřebního středního proudu. Jde o jakési filmy kompromisu, lavírující mezi kvalitou i diváckostí. Nikoho neurazí, ale udržují kvalitní publikum, aby na filmy nechodili jenom teenageři a malé děti. Naproti tomu uchovávají tradiční představu o kinu sloužícímu všem.

Na všudypřítomném plakátu s Natalií Portmanovou festival láká domácí návštěvníky například na předpremiéru dramatu z baletního prostředí Černá Labuť. Tento příběh baletky, usilující i za cenu vlastního sebezničení o dokonalost svého vystoupení v Labutím jezeře, natočil americký režisér Darren Aronofsky.

Boylova novinka 127 hodin

Divákům se nabízí i loňský snímek Biutiful, v němž mexický vypravěč Alejandro González Inárritu líčí příběh polepšeného podvodníka, obchodujícího s levnou pracovní silou z východu. Mimochodem s ním získal španělský herec Javier Bardem cenu v Cannes za herecký výkon.

Nechybí ani benátský vítězný film Někde, natočený dcerou slavného otce Sofií Coppolovou, který nás opět zavádí do filmového prostředí. Sledujeme satirický příběh izolovaného herce, který zabíjí čas po hotelových pokojích, zatímco jej pronásledují sexuchtivé obdivovatelky a fanynky. Před depresemi i vlastním sebezničením zachrání hrdinu nakonec až jeho vlastní dcera.

Stejně jako v našich kinech se v Rotterdamu objevila novinka Dannyho Boyla, který po oscarovém Milionáři z chatrče zfilmoval drsný příběh z Grand Canyonu 127 hodin. Nakonec se dostalo i na komedii Tři Toma Tykwera, mísícího groteskní peripetie partnerského soužití ve třech s melodramatickou zápletkou.