Rob Dickins, který u Warnerů vládl patnáct let, se domnívá, že radikální snížení cen by potlačilo pirátství a prodej by vzrostl exponenciálně. Jiní odborníci o tom ale pochybují, informovala BBC.

Dickins svou vizi předestřel na odborné konferenci v Manchesteru: "To, co potřebujeme, je revoluce. Máme tu jen postupné odpadávání. Když jsem vedl Warnery, CD, které bylo v hitparádě, stálo 13 liber (364 korun), teď je za 6,99 (196 korun), možná 5,99 (168 korun)." Pokud jde o legální stahování z internetu, dá se album "empétrojek" pořídit ještě levněji.

Bývalý šéf nadnárodní společnosti si myslí, že kdyby alba stála o hodně méně, lidé by přestali zvažovat, zda koupit, nebo ne, a jednali by impulzivně. Prodeje by prý narostly o tolik, že by to vyrovnalo ztrátu ceny.

"Když jste fanda R.E.M., máte deset alb a vychází nové, musíte se rozhodnout, jestli ho chcete. Ale kdybychom žili v téhle mikro-ekonomice, řekli byste, mám rád R.E.M., koupím si to. Velkých desek by se prodalo 200 miliónů kusů," předpovídá.

Za nejúspěšnější album všech dob je považován Thriller Michaela Jacksona. Už před lety se udávalo, že se ho prodalo 100 miliónů kusů, což dnes zní jako sci-fi. Globální komerční hvězdy nyní prodávají řádově CD jen v jednotkách miliónů a u českých interpretů je situace přímo katastrofální - ti nejúspěšnější prodávají deset, dvacet tisíc a menší skupiny prodají několik stovek kusů.

Pozoruhodné je, že se stále vydávají žebříčky prodeje CD, jako by měly nějaký význam. Přitom je lze ovlivnit zakoupením pár stovek CD a vzhledem k tomu, že mladší generace si nekupuje skoro nic, nejvýznamnější trendy současnosti se v žebříčcích neprojevují.

V Česku desky byly a stále jsou dražší 

V devadesátých letech se u nás prodávala CD až za 550 korun. Později se labely snažily zareagovat na změny trhu a dnes, v roce 2010, se album zahraniční hvězdy prodává nejčastěji za cenu kolem 250 - 350 korun. Je ale velmi překvapivé, že některá CD jsou ještě pořád v Česku dražší než v západní Evropě.

Dickins říká, že firmy by měly vydělávat více na lístcích a na takzvaném merchandisingu (předměty s názvem či logem kapely). Např. americký funkový klasik Prince přidal v roce 2007 své album Planet Earth k novinám Mail on Sunday, z čehož téměř nic neměl. Pak ale vyprodal jednadvacetkrát londýnskou O2 Arénu, která je větší než pražská. Otázkou ovšem je, jestli by ji nevyprodal i bez triku s novinami.

Předseda asociace prodejců Paul Quirk Dickinsův nápad ostře zkritizoval: "Rob Dickins je součástí generace manažerů, kteří vydělávali na éře cédéček za 14 liber a udělali hudebnímu průmyslu špatnou reputaci. Takže je ironií slyšet jej, jak se hlásí k myšlence alba za 1 libru. Základní aritmetika ukazuje, že je to nemožné."

Také manažer hudebních skupin Jonathan Shalit označil takový návrh za naprosto směšný.