V Rouenu pracovali Pissarro a Gauguin, Monet tam vytvořil svoji proslulou sérii věnovanou západnímu průčelí zdejší katedrály. Řada impresionistů také malovala na pobřeží Normandie, takže tento severní francouzský region měl dost důvodů k tomu, že pro rok 2010 připravil na letní turistickou sezónu velkolepý Festival impresionismu.

Le Havre, Caen, Evreux, Rouen

Musée Malraux v Le Havre nabízí neznámé rané studie Edgara Degase, které dokazují, že malíř si své obrazy pečlivě připravoval a hotové malbě předcházely desítky kreseb.
Normandská pevnost v Caen vystavuje soubor veřejnosti prakticky neznámých grafik všech předních impresionistů z bohatých sbírek pařížské Národní knihovny.

A město Evreux připravilo přehlídku fotografie doby impresionismu. Akcí je však mnohem víc a najdeme je celkem v sedmnácti větších i menších muzeích po celé Normandii. Největší a nejhodnotnější je výstava v rouenském Musée des Beaux-Arts věnovaná atraktivnímu tématu města a přístavu v díle impresionistických malířů. Pro veřejnost bude otevřena do 26. září a pokud budete projíždět Francii, pak rozhodně stojí za delší zastávku.

Přístav Rouen ležící na Seině byl kdysi hlavním centrem Normandie. Ač je vzdálen 100 kilometrů od moře, řeka je tu tak hluboká, že město je dodnes dostupné i pro námořní lodě.

V 19. století to bylo stotisícové centrum průmyslu a obchodu. Jako takové lákalo řadu impresionistů, pro které se moderní velkoměsto stalo hlavní inspirací.

Camille Pissarro prohlásil, že Rouen je stejně krásný jako Benátky. Rád tam zajížděl a maloval panorama přístavu, lodě, mosty i život lidí na ulicích. Na třicet různých studií a obrazů vytvořil v Rouenu mladý Paul Gauguin v roce 1884. Rouen objevili už v první polovině 19. století praotcové všech impresionistů – Angličan William Turner a Francouz Camille Corot.

Monetovy Katedrály opět pohromadě

Nejslavnějším dílem oslavujícím Rouen se ovšem stal cyklus věnovaný západnímu průčelí zdejší gotické katedrály, který namaloval Claude Monet v několika etapách v letech 1892– 1894. Monet se rozhodl opakovat stejný motiv, ale vždy v jiné denní době. Portály a věže chrámu vypadají jinak ráno, v poledne a večer. Bohatá členěná fasáda vrhá nejrůznější stíny a Monet objevil, že stín není černý, ale barevný. A tak jeho obrazy září modrými, zelenými a růžovými tóny.

Monetovy Katedrály na festival do Normandie dorazily z různých muzeí z velmi vzdálených končin, dokonce až z New Yorku a Los Angeles. Divák je v rouenském Musée des Beaux-Arts vidí opět pohromadě tak, jak je na jaře 1895 vystavil malíř v galerii u obchodníka s obrazy DurandRuela. Tehdy jich tam bylo dvacet, v Rouenu se jich znovu sešlo jedenáct. Je to velkolepá symfonie barev, jakou člověk uvidí možná jen jednou za život.

Výstava přibližuje i dosud neznámé impresionisty, jejich obrazy ani v konkurenci s díly Moneta a Pissarra nepůsobí jako umění druhé kategorie. Na všech osmi impresionistických výstavách se představilo 55 malířů a i do těch nejpodrobnějších příruček se jich dostalo maximálně patnáct.

Festival impresionismu tak výrazně přispívá k rozšíření znalostí o francouzském malířství druhé poloviny 19. století. Nově a objevně představuje něco, o čem jsme si mysleli, že to je již zcela prozkoumaná kapitola dějin umění.