Blahopřálo se ze všech stran, berlínský primátor Klaus Wowereit věnoval řediteli přehlídky Dieteru Kosslickovi porcelánového medvěda jako symbol města i festivalu a ten ho jako děkovné gesto donesl z pódia do sálu svému předchůdci Moritzi De Hadelnovi, jenž vedl festival od roku 1980 celých jedenadvacet let.

Hned první večer začala soutěž, čínský snímek Tchuan Jüan (Odděleně spolu) režiséra Wang Čchüan-ana vypráví milostný příběh lidí, které rozdělila občanská válka a po letech se jejich společnému životu postavila do cesty mezitím vytvořená rodinná pouta.
Druhým soutěžním příspěvkem byl americký film Howl (Kvílení). Jeho děj se vrací až k datu 7. října 1955, kdy Allen Ginsberg v San Franciscu poprvé recitoval svůj stejnojmenný poem. Film je kombinovanou – hranou i animovanou – koláží recitace, vzpomínek i výpovědí beatnické generace.

Polanského Ghost Writer

Událostí druhého dne byla světová premiéra novinky Romana Polanského The Ghost Writer, politický thriller na téma propojení politických špiček a zpravodajských služeb.
Britského premiéra ve výslužbě hraje Pierce Brosnan, jeho ženu Olivia Williamsová a muže, najatého na sepsání premiérových pamětí Ewan McGregor.

Všichni tři herci do Berlína přijeli a hořce litovali, že tu s nimi nemůže být reřisér Polanski, který ve švýcarském domácím vězení čeká, jak dopadne jeho třiatřicet let starý soudní případ pohlavního styku s nezletilou.

„Je nám to moc líto. Je to jeho film, především jeho práce a odpovědnost. Má hlavní  zásluhu na tom, jaký ten film je,“ řekl McGregor a dodal, že pod Polanského vedením si byl jistý, že je schopen podat dobrý výkon.

Pierce Brosnan vzpomínal, jak se poprvé sešli nad scénářem filmu. „Setkali jsme se  v Paříži, já jsme měl přečtený text a jedinou otázku: Jak mohu hrát Tonyho Blaira? Ale Roman mě přesvědčil, že to není Tony Blair, že to je vlastně shakespearovská postava, prototyp, a postupem času mě z toho pocitu osvobodil,“ řekl Brosnan. Po chvíli dodal: „Když jsem pak od něj dostal esemesku, že je zatčen, byl jsem jednak v šoku, jednak smutný. Nechápu, proč se to má řešit po tolika letech. Hodně jsem myslel na jeho rodinu, ženu a děti, a doufám, že bude osvobozen.“

Producent filmu Robert Benmussa dodal, že se Polanského zatčení dotklo i filmu: „Měli jsme sice už střih hotový, ale ještě bylo třeba některé věci dodělat. Byl jsme s Polanskim ve spojení jen přes právníka, a tímto „kanálem“ jsme také film dokončovali.“

V pátek večer začala také hlavní nesoutěžní sekce Panorama, kterou zahájil film Jana Hřebejka Kawasakiho růže.