Tak se zrodil fenomén Campbellovy rajčatové polévky, kterou Warhol na začátku 60. let graficky ztvárnil ve všech jejích tehdy dostupných variantách. Stejně jako krále pop-artu, dohnal v minulém století překotně se rozvíjející svět reklamního byznysu i mistry jako Picasso nebo Magritte.

Nejen prolínání světa umění a reklamy se věnuje obsáhlá publikace Dějiny reklamy, již dali dohromady dva reklamní veteráni z Paříže, Stéphane Pincas a Marc Loiseau. Kniha je rozdělena chronologicky do pěti přehledných kapitol bohatě vybavených obrazovým doprovodem. Začíná průkopníky druhé poloviny 19. století, autoři se zaměřují zejména na tištěnou reklamu, neopomenuli však ani rozvoj rozhlasu, televize a nových komunikačních technologií.

Kovboj na krabičce od cigaret

Čtenáře provázejí vznikem a vývojem světoznámých značek a jejich kampaní. Dozvíte se třeba, proč se najednou v reklamě na nejznámější cigarety světa začaly objevovat romantické výjevy s kovbojem, nebo jak vypadaly provokativní plakáty a billboardy na časopisy Time a Rolling Stone.

Autoři rozebírají klíčová témata – od válečné propagandy po ekologická hnutí – a zmiňují zásadní tvůrce a agentury. V tom je malý rozpor, protože většina reklam uvedená v knize je spojená s komunikační skupinou Publicis, pro niž oba autoři řadu let pracovali.

Na druhou stranu je nutné dodat, že řadu kampaní, které se zapsaly do historie, vymysleli právě kreativci v přidružených agenturách.