Osmý ročník mezinárodní přehlídky představil špičkové soubory a přinesl neuvěřitelně světovou premiéru španělského souboru Tábola Rassa: La Fontainovy Bajky v podání herců  Oliviera Benoita a Jeana-Baptiste Fontanarosy.

Střídavě oblačno

Dlužno ovšem podotknout, že právě koupený zajíc v pytli byl jediným větším zklamáním přehlídky. Barcelonská Tábola Rassa zazářila před čtyřmi roky s Molièrovým Lakomcem, přehlídku vyhrála. Jejich Bajky byly bez režijního nápadu, upovídané. Nudily.

Také Holanďané z DudaPaiva Company z Amsterdamu jsou ostřílenými ostravskými hosty. Jejich Prokletí ocenila porota jako nejlepší. Tvárné molitanové loutky v životní velikosti jsou na scéně doslova třetím nebo čtvrtým partnerem Duda Paivy a Javiera Murugarrena. Invence, fantazie, příběh, nádherná iluze, to všechno zdobilo jejich vystoupení.

Nejskromnější divadelní, tedy loutkářské umění, ze všech letošních velkých mezinárodních festivalů u nás (Hradec Králové, Plzeň, Brno) neutrpělo úspornými krizovými balíčky, v případě kultury už spíše zničujícími kobercovými balíky, které nás už zase v oblasti duchovní vrhají do kobek za železnou finanční oponou.

Zaujali Stařec a moře petrohradského souboru Dzampano s uhrančivou tančící rusovláskou A. Barjakovskou, inscenace Baldanders polské Kompanie Doomsday z Białstoku, Drums - 4 dance(s) opolského Teatru lalki i aktora im. Alojzego Smolki nebo Frida Kahlo: Viva la vida! londýnského Gael Le Cornec & Footprint Project...

Loutky v menšině

Pozadu nezůstaly ani domácí soubory: Letošní suverén všech možných přehlídek - La putyka Rosti Nováka a SKUTR - nový cirkus po česku, a moc dobře. Zklamáním byly Buchty a loutky s významově zauzlenou inscenací Lynch, inspirovaná nikoli právem po americku, nýbrž režisérem Davidem toho příjmení.

Naopak suverenitu vykázalo ostravské Divadlo loutek, které na Spectaculo Interesse představilo Klemensův Tajný deník Adriana Molea... Souhrnem: Pět dnů s loutkovým divadlem bylo úchvatných, i když opravdu marionetových nebo maňáskových souborů zůstalo poskrovnu. Svět ovládla alternativa. A tak nakonec připomínám ještě filmový dokument Idy Hledíkové-Polívkové a Petra Beňovského Poslední maringotka o mizejících kočovných loutkářích v Německu, Rakousku, Slovensku a Česku. Posmutnělý.