Hlavní obsah

Pochmurná vize o konci civilizace v HaDivadle

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pocity lidí v Evropě jsou už pěkných pár let shodné: Vyprázdněnost hodnot, absence morálky. Domýšleno - na obzoru konec civilizace. Jednou je o tom možné v divadlech uvažovat navztekaně, podruhé rezignovaně, jindy se zbytkem humoru v duši. To je i případ Pana Kolperta německého dramatika Davida Gieselmanna (*1972).

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Zleva Vanda Drozdová (Edita Molová), Petra Vajdová (Sára)

Článek

Českou premiéru si Pan Kolpert odbyl před několika lety v Činoherním klubu. Od poloviny září mohou kritikou i diváky ceněný text v inscenaci režiséra Mariána Amslera posuzovat příznivci brněnského HaDivadla. Amsler je také autorem scény a kostýmů, na textu zapracoval s dramaturgyní Vendulou Borůvkovou.

Homo sapiens?

Začáteční direkt: zběsilá metalová hudba. Potom kontrastní zklidnění do operních árií, aby závěr spolu s příběhem znovu gradoval do řvoucí deziluze. Šokujícím se může zdát i příběh. Mladý pár se jenom tak z plezíru zbaví nemilovaného firemního spolupracovníka, na večeři pozvou spřízněnou manželskou dvojici, aby všechno končilo v bezcitném vraždění.

Autoři si udrželi dramatikův ironický nadhled, odlehčení přináší komiksový a černogroteskní půdorys celku. Nejenom určení inscenace divákům nad patnáct let avizuje ale tvrdé účtování, a konstatování společenského rozkladu, rezignovanosti na vývoj člověka jako živočišného druhu, a to v tragicky nejkrutějších souvislostech.

Stačí se rozhlédnout. Dneska kopnout někoho okovanou botou do hlavy je věc běžná, a vlastně nicotná při srovnání s ověřenými zvěrstvy na Balkáně, v africkém rohu, v Íránu, ale třeba i v amerických věznicích.... Takže zohavená mrtvola pana Kolperta a pizzový piknik čtveřice jenom zdánlivě vypatlaných aktérů varovné hry je v řádu věcí, které nás obklopují. Gieselmann předkládá v této své hře vizi absolutního rozvratu společenských norem i povědomí o příslušnosti k homo sapiens. Domýšleno do důsledků byl ale člověk v historii někdy jiný?! A nespěje jeho éra k definitivnímu konci?

Pan Kolpert je hrou neradostnou, tragickou hlavně v tom, co předjímá. V nenapravitelnosti destrukce je cítit strach z konce. Poslání hry naplňuje se střídavými úspěchy herecký kvintet.

Sára Petry Vajdové, dost kontraproduktivní je její slovenská dikce, je závislá na dominantním partnerovi Ralfovi Drátovi v přesném modelu Martina Siničáka. Jejich hystericko cholerickými protiklady zastírajícími závislost na strůjcích ideologie jsou Edita a Bastian Molovi (Vanda Drozdová a Marek Pospíchal). Štvancem mezi nimi je Pizzaman (Marián Chalány). Do sezóny vstoupilo HaDivadlo velice úspěšně.

HaDivadlo Brno - David Gieselmann: Pan Kolpert. Komediální thriller. Režie Marián Amsler, dramaturgie Vendula Borůvková, scénografie a kostýmy Amsler, pohybová spolupráce Aleš Roth. Premiéra 15. září 2009.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám