Třísetstránková publikace, vydaná nakladatelstvím Arbor vitae a Akropolis, nabízí stovky reprodukcí knižních obálek, úprav tiskovin a letáčků, díky kterým konstruktivismus a funkcionalismus vstoupily od 20. let minulého století do českých domácností i veřejných knihoven.

Karel Teige byl spoluzakladatelem Devětsilu a mluvčím surrealistické skupiny, psal teoretické statě o moderním umění i vášnivé kritiky a polemiky, překládal a mimo jiné se živil i knižními úpravami a užitou grafikou. Po téměř třicet let byl činný jako typograf, který upravil stovky knih, časopisů, plakátů, dopisních papírů i příležitostných tisků.

Nekompromisní výtvarný názor

Teige často spolupracoval s nakladatelstvími Aventinum, Odeon a Borový, po válce pak především s Melantrichem. Knihu vždy zpracovával celou, od obálky až po vazbu. V jeho grafické úpravě vyšly verše Baudelaira a Seiferta, romány Flauberta a Balzaca i odborné knihy profesorů české medicíny nebo geologie. Ve svém výtvarné názoru byl Teige nekompromisní, nicméně respektoval dávná pravidla jako třeba zlatý řez, považovaný po staletí za bránu estetické harmonie.

Jako jeden z prvních k nám přinesl nové myšlenky prosazované na německém Bauhausu i propagované ruskými konstruktivisty. V Čechách patřil k průkopníkům fotomontáže a jejího uplatnění v knižní kultuře. Lákalo ho vše nové a progresivní. A modernost spojoval zásadně se svými levicovými politickými postoji.

Celá publikace nazvaná Karel Teige a typografie je výjimečně vypravená. Kupříkladu je tu reprodukovaná kompletně celá slavná Abeceda s texty Vítězslava Nezvala s kolážemi z fotografií tanečních kompozic Milči Mayerové. Jde o jakýsi slabikář české avantgardy. Navíc tu jsou v antologii otištěny všechny texty Karla Teigeho týkající se moderní typografie a fotomontáže, dodnes podnětné a inspirující.

Kompletní dílo

Kniha představuje kompletní pohled na celé autorovo dílo. „Dvacátá léta byla přeceňována a poválečná tvorba naopak opomíjena,“ říká Karel Srp. „My jsme se snažili poprvé nabídnout kompletní přehled a ukázat, že každé jeho tvůrčí období má svoje výrazné hodnoty, které lze ocenit a obdivovat.“

Řadu svých projektů Teige autorsky nepodepsal, takže rozšifrovat, co je jeho dílem a co nikoliv, byl občas detektivní úkol. Součástí je proto i objevný soupis autorova typografického odkazu.

S ojedinělým vydavatelským počinem aktuálně souvisí i zajímavá výstava, kterou nabízí Muzeum umění v Olomouci. Co kniha nabízí v reprodukcích, uvidí diváci v originálech. Shromážděno je tu na dvě stovky knih, časopisů a plakátů, jejichž podobu Karel Teige navrhoval.

Speciální instalaci expozice navrhl finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého, výtvarník Zbyněk Baladrán. Výstava je v Olomouci k vidění do 21. června.