„Není možné promítnout porotě třiadvacet filmů, proto jsme vytvořili pětičlenný tým, který udělal předvýběr pro soutěž, a ostatní zahrajeme mimo ni,“ oznámil ředitel festivalu Ivan Jáchim. Čtyři české filmy denně by jistě byly pro porotce hodně, a dobrá rada bývá drahá. Proto porota přijíždí tři dny před začátkem.

Podle jakého klíče tedy Plzeňští soutěžní filmy vybírali? „Šlo nám o snímky vhodné pro zahraniční diváky a nechtěli jsme filmy pro děti, protože ty má jiný festival,“ uvedl Jáchim.

Soutěžit tak nebude například pohádka Peklo s princeznou ani 3D film Kozí příběh, ve výběru je však z tohoto hlediska překvapivě Kdopak by se vlka bál, který už byl v dětské části Berlinale a chystá se do Zlína.

Pro zahraniční diváky se nehodí Hřebejkův Nestyda, hodí se však jeho „skořápkářské“ U mě dobrý. „Dostal jsem prostě seznam filmů s tím, abych je oznámkoval od jedničky do pětky, což jsem udělal, ostatní také, a ze součtu známek pak asi vznikla soutěžní kolekce,“ přiblížil nakonec celý proces člen výběrového týmu Jan Jíra.

Normal a Na půdě soutěží jinde 

Z novinek se v Plzni nebudou hrát Normal a Na půdě. „Producenti mají vlastní festivalovou politiku, přihlásili filmy do Cannes a účast v Plzni by vadila jejich přijetí,“ řekl Jáchim.

Národní přehlídka regionálního charakteru sice přijetí na mezinárodní festival nepřekáží, ale je svaté právo každého producenta rozhodnout, kam svůj film vyšle.

Finále tedy ztrácí smysl jakožto bilance roční tvorby. Místo toho narůstá do megalomanských rozměrů promítáním sto padesáti nových, starších, velmi starých i všemi nosiči a televizemi hojně nadužívaných filmů, včetně evergreenů, jako jsou tři Homolkovi, čtyři Básníci a dva Rumcajsové.

Pocta bude věnována Věře Chytilové a Františku Vláčilovi, na festivalu jsou i sekce Zlatá šedesátá, Rok 1969 a Nezvaní hosté čili filmy s vazbou na rok 1968 a související události. Ze zahraničí přijedou čtyři čínské filmy a šest evropských. Kdoví, příště možná přijde i kouzelník.