Jen o tři dny později se bude konat další aukce, kterou připravuje společnost 1. Art Consulting Brno-Praha. Jako hlavní lákadlo první večerní aukce, která se bude v Česku konat, uvádí středověký obraz Umučení světice připisovaný okruhu Mistra Třeboňského oltáře. Menší deskový obraz pochází ze slavné Waldesovy sbírky a jeho vyvolávací cena bude 10,5 miliónu korun.

Stejná aukce nabídne i obraz En Dégradés (Verticales) Františka Kupky, jehož vyvolávací cena činí 20,5 miliónu korun. Majitelé aukčních síní se zjevně neobávají toho, že by současná ekonomická krize snižovala kupní sílu sběratelů umění.

Jiný Kupkův obraz drží tuzemský aukční rekord - za Élévation (Výšky) IV zaplatil v roce 2007 kupec 22,1 miliónu korun. Nejdražším dílem Toyen vydraženým na domácí aukci byl loni obraz Buditelka něhy, který se prodal za 5,5 miliónu korun.

Obraz Spící je známý z pohledů i plakátů

Obraz Spící je z roku 1938, vystavován byl v českých zemích již před válkou a poté v 90. letech a na monografické výstavě malířky v roce 2000 v Galerii hlavního města Prahy. V roce 1938 byl prodán a od té doby je v majetku jedné rodiny.

"Obraz Spící je vrcholným dílem evropského surrealismu 20. století. Jde o práci, jejíž postavení je neoddiskutovatelné a časem prověřené, která může být součástí jakékoli sbírky světového umění 20. století," říká o díle historik umění Karel Srp z Galerie hlavního města Prahy, který malířčinu zmíněnou výstavu připravil a také publikoval její monografii.

Obraz Spící je natolik známý z reprodukcí, že většině lidí se při vyslovení jména malířky vybaví právě tento. Obraz byl bezpočtukrát použit na obálky, plakáty, pozvánky, pohlednice. "Přestože Toyen namalovala mnoho obrazů souměřitelných se Spící, byl to právě tento obraz, jenž se od 80. let minulého století stal jakýmsi logem její tvorby, které přešlo do kolektivní paměti," říká Srp.

Obraz podle něj přitahuje svou jednoduchostí, zobrazuje dívčí postavu stojící v prázdném, širokém prostoru, který je pouze ve zdánlivém klidu. Myšlenku osamocenosti vyjadřuje sestava bytosti, skládající se pouze ze tří motivů: uzavřeného motivu sčesaných vlasů, kuželovitého pláště, jehož bílý líc praská a trouchniví, zatímco temně fialový neporušený rub svírá tmu, a žlutozelené síťky na motýly, jež je jakousi barevnou esencí celého obrazu.