Od časů, kdy se jako nejromantičtější z romantických hrdinů slzopudně milovali na osudné zámořské lodi, se poprvé setkávají na plátně ve filmu Sama Mendese Nouzový východ, který právě přichází do kin.

Nynější manžel Winsletové, režisér Sam Mendes, se proslavil dalším světoznámým filmem, Americkou krásou, jíž před deseti lety debutoval a která mu s pěti Oscary rázem vynesla i pověst vypravěče silných rodinných příběhů, zakotvených důsledně v prostoru i čase, ale zároveň hloubkou výpovědi daleko přesahující rámec obojího.

Natočil režisér Americké krásy

Nouzový východ sice na ocenění Americké krásy nedosáhne (má tři nominace – za výpravu, kostýmy a mužský herecký výkon ve vedlejší roli), ale to nic nemění na tom, že Mendes v něm své pověsti dostál, byť jeho filmu tentokrát chybí humor, který povyšoval Americkou krásu ještě o stupínek výš.

V Nouzovém východu, jehož český název je pohříchu neatraktivním ekvivalentem originálního Revolutionary Road, přináší strhující, velmi drsný obraz rodiny, která osudově uvízla ve spárech pohodlí, stereotypu, milosrdných lží a nemilosrdného prohlédnutí.

Strach ze stereotypu

Scénář napsal podle knihy Richarda Yatese (v češtině vyjde zároveň s premiérou filmu) Justin Haythe, děj se odehrává na sklonku 50. let minulého století na americkém předměstí. Tam se mladí manželé Frank a April Wheelerovi přistěhovali se dvěma dětmi s odhodláním, že nepodlehnou uniformitě života, který se tu jako daň za cenově dostupné pohodlí nabízí.

Ona sice opustila profesionální herecké ambice a zůstala doma s dětmi, ale bude hrát alespoň v místním divadle, on v mysli nepodlehne strašlivému stereotypu kancelářské práce ve velké firmě, v níž zmarnil život už jeho otec…

Ve chvíli, kdy April pochopí, že dobrá herečka z ní nikdy nebude ani na této úrovni, a Frank si přizná, že neví, jak z nenáviděné práce byť jen v duchu uniknout, si musejí zároveň přiznat, že nejsou ani tak výjimeční, jak kdysi doufali, ani dost odolní vůči všemu, co život v domku na předměstí, s příjemným trávníkem a usměvavě prázdnými sousedskými vztahy přináší.

On si o tom chce promluvit, pro ni je přijatelnější všeříkající mlčení. Tak se zrodí první velká hádka a z ní zejména Aprilina touha a odhodlání všechno to zahnívající změnit prudkým řezem, pro který je ochotna obětovat sama sebe…

Pomalejší vyprávění

Mendes v duchu doby, kdy se děj odehrává, vypráví pomaleji než v Americké kráse, ale o to silněji na diváka působí jednotlivými brilantními scénami manželské i obyčejně lidské krize, z níž oba chtějí nalézt nouzový východ o to zoufaleji, že zároveň cítí smyčku, která se kolem nich nevyhnutelně stahuje.

Psychicky nemocný sousedův syn (nominovaný Michael Shannon) je pak lučavkou, která (trošku nadbytečně) vynáší na povrch všechno, co ti dva cítí uvnitř. Kate Winsletová, na níž leží o něco větší tíha než na DiCapriovi, je dokonalá nejen v prvotní beznaději a pak v odhodlání své hrdinky ke změně, ale například i v zobrazení rutiny, s níž se April „zbavuje“ dětí k sousedkám i kamarádům, protože cítí, že teď musí řešit víc než jejich radosti a starosti, že musí najít budoucí směr života celé rodiny a děti jí v tom vlastně překážejí.

Fakt, že Winsletová nedostala za tento svůj výkon oscarovou nominaci, lze vysvětlit jen tím, že ji má za jinou roli – ve filmu Předčítač, který jsme u nás ještě neviděli.

Leonardo DiCaprio, jehož hvězdné herectví přerostlo v charakterní zhruba v Letci, dokazuje, že umí zahrát i muže naprosto nenápadného, ztraceného v davu ostatních nejen v brilantní scéně ohromného procesí stejných mužů, kteří směřují ráno co ráno ve stejných oblecích a kloboucích na stejný vlak, jenž je odváží do stejné ubíjející práce, ale i ve vnitřním vyjádření hrdiny, který se ze všeho nejvíc bojí sám sebe.

 

Nouzový východ, USA 2008

Režie: Sam Mendes Hrají: Kate Winsletová, Leonardo DiCaprio, Michael Shannon a další