Jinými slovy tím nadále vylučuje to, po čem hudební svět intenzívně volá nejméně tři roky. Návrat skupiny ABBA na pódia, případně do studia k nahrání nové desky.
Novou „ABBAmánii“ odstartovala Madonna, která své album Confessions On A Dance Floor (2005) zahájila písničkou Hung Up. Její klíčovou částí je hudební motiv ze skladby Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) z roku 1979. Od švédské čtveřice.

Když se pak začal prosazovat muzikál Mamma Mia!, tvořený písničkami skupiny ABBA, hudebnímu světu jako by se začalo po Švédech stýskat. Zjevné abstinenční příznaky inicioval prázdninový stejnojmenný film, výtečná letní komedie, ve které se herci pochlapili a pějí slavné skladby s takovým entuziazmem, že jim člověk s radostí odpustí i častá intonační klopýtnutí.

Chybí energie a úsilí

Při letošní červencové švédské premiéře filmu se čtyři členové kapely ABBA sešli na veřejnosti po dvaadvaceti letech. Byli u toho také herci Meryl Streepová a Pierce Brosnan, a fanoušci byli u vytržení.

Za pár týdnů se na čelo britské hitparády dostala reedice kompilace Gold (1992) s největšími hity kapely. Jinde čelo prodejních žebříčků obsadil soundtrack k filmu Mamma Mia! a hudební svět začal přemýšlet o tom, jak kapelu dostat k aktivitě. Do noty mu hrála skutečnost, že sólové projekty členek ABBA nebyly příliš úspěšné, a kvarteto si tedy spíše užívalo sladkého nicnedělání, které mu finančně zpestřovaly peníze z trvajících prodejů starých alb.

Na všechny dohady, nabídky a otázky ovšem reagoval nedávno Benny Andersson v rozhovoru pro list Sunday Telegraph velmi jednoznačně.

Dělali jsme hudbu, o které jsme si mysleli, že přežije

„Nikdy se na jevišti neobjevíme znovu. Chybí nám prostě motivace. Peníze to rozhodně nejsou. Navíc bychom chtěli, aby si nás lidi pamatovali takové, jací jsme byli v dobách největší slávy,“ vysvětlil rázně. „Nejsme už mladí, nejsme progresivní, chybí nám energie a úsilí. Robert Plant se bránil návratu Led Zeppelin proto, že měl stejný pocit. Osobně si myslím, že kvůli jeho postoji se už ta kapela nevrátí.“

Anderssona těší, že ABBA i dvacet šest let po ukončení činnosti prodává takové množství desek. „Dělali jsme hudbu, o které jsme si mysleli, že přežije. Byla to pop music a měli jsme pocit, že se díky našim písničkám na hudební scéně něco děje. Rychlý úspěch trvá zpravidla poměrně krátkou dobu, pár týdnů. Potom přijde někdo jiný, s lepší písničkou. Teprve po letech se ale ukáže, jestli měly vaše skladby silný potenciál.“

Andersson se v rozhovoru také vrátil k tomu, proč ABBA povolila Madonně využít v Hung Up část jejich písně. „Víme, že Madonna je náš velký fanoušek. Napsala nám pěkný dopis, v němž nás o ten motiv požádala, protože prý mají nápad, který by k němu dobře pasoval. Když jsme její písničku slyšeli, v prvních chvílích jsme byli trochu rozpačití. Pak nás ale přesvědčila. Madonna dostala jedno z mála povolení, které jsme k využití našich skladeb dali. Toto spojení ukazuje, že ABBA i ona jsou pevnou součástí pop music.“

V červnu otevřou muzeum

Švédsko si slávy formace ABBA váží. Navíc oznámilo, že v červnu příštího roku otevře ve Stockholmu její muzeum. Připravuje se expozice, která dokladuje cestu čtveřice od startu kariéry k celosvětové slávě.

Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Agnetha Faltskogová a Anni-Frid Reussová se na realizaci této síně slávy podílejí tím, že expozici věnovali své staré hudební nástroje, šaty, některé ceny a další suvenýry.

Muzeum se bude rozkládat na ploše 6500 m2, jeho součástí bude taneční parket, nahrávací studio i kostymérna. Návštěvníci si budou moci vyzkoušet i karaoke s hity kapely.

Otevření 3. června bude předcházet pětidenní festival. Od majitelů muzea, manželů Westmanových, dostali už všichni čtyři členové pozvání zúčastnit se slavnostního zpřístupnění. Dosud prý svou účast nepotvrdili, je ale pravděpodobné, že se téměř rok od švédské premiéry filmu Mamma Mia! právě u této příležitosti ABBA opět sejde v plné síle.