Kdy vznikl prapočátek filmu I am Bigger and Better?

Je to absolventský film, takže během studia.

Jak dlouho trvala příprava filmu?

Tak jedna věc je příprava a druhá realizace. Člověk napíše několik verzí scénáře a trvá nějaký čas, než se to vytříbí. V tomhle případě jsem ale napsal jen námět, příběh mi napsali kamarádi scenáristi. V tomhle filmu jsou normální dialogy a my jsme se učili na animaci spíše dělat filmy bez mluvení.

A vlastní natáčení?

To trvalo deset dnů.

V tvém filmu hrají hodně známí herci - Ondřej Pavelka, Vanda Hybnerová, Miroslav Krobot, Barbora Seidlová a další. To dělali zadarmo?

Jo, většina. Když jsme psali scénář, měli jsem několik tipů na herce a většinou to vyšlo s těmi nejlepšími. Nevím, asi se jim líbil ten scénář. Prostě byli ochotní v tom hrát, z čehož mám velkou radost. Byla tam jedna holka od produkčního, která je obvolávala a nějakým zázračným způsobem je udolala.

Co kameraman a další lidé?

To jsou samozřejmě lidé ze školy, ale někteří už absolvovali, nemuseli to dělat, dělali to proto, že se jim to líbilo.

Jak bys popsal svůj film?

Základní myšlenka je, jestli dokáže herce v divadle nahradit robot. Režisér ho obsadí, načež je herec zhrzen a uražen. Lstí dokáže, aby robot utekl do ulic a tam začíná to pravé dobrodružství. Odehrává se to v Praze v nedaleké budoucnosti.

Je to temný film?

To ani ne. Já jsme se snažil, aby to bylo lehce ironické. Sice se tam probírají vážná témata, ale stylem, kterému by se člověk mohl zasmát.

Co tě inspirovalo při tvorbě robota?

Podoba robota vzešla z účelu, ke kterému je vyroben. Potřeboval jsem robota, který by měl lidské proporce, končetiny, hlavu, aby dokázal hrát na jevišti. Místo hlavy mu stačí jen maska, mozek může být schovaný v hrudníku. Vymýšlel jsem ho tak, aby se dokázal zvětšovat a zmenšovat, ale to v tom filmu není vidět.

Máš hodně rád sci-fi?

Hrozně. Už jsem měl jeden film lehce sci-fi, takovou vizi, jak by mohla vypadat virtuální realita.

Jaké je tvé oblíbené dílo?

Je jich hodně. Klasika je Blade Runner. Hodně mám rád filmy od Tima Burtona a takové, které jen nepopisují strohou realitu a jsou výtvarně zajímavé.

Co Vetřelec? (film zvítězil v anketě serveru Novinky o nejlepší sci-fi film)

Je výborný. Taky se mi hodně líbí Stopařův průvodce po galaxii.

Když jsme byli malí, milovali jsme Terminátora...

No jasně, ještě s tím dabingem „útočííím“ (smích). Byl jsem tedy hodně malý, ale pamatuju začátky VHS v Čechách.

Problém Hollywoodu je, že ty dobré filmy vždy rozmělní dalšími díly...

To jo. Je pouze pár sérií, které jsou dobré od začátku do konce, třeba Návrat do budoucnosti.

Uvažuješ o pokračování svého filmu o robotovi?

O nějakém celovečerním pokračování uvažuju. Ono to má otevřený konec, takže se to vyloženě nabízí.

Je Oscar známkou kvality filmu?

Já mám svérázné názory na filmy, některé, které u kritiků vyhořely, se mi líbí a naopak. Jinak myslím, že se dá podle toho orientovat, ale člověk by si měl udělat vždy vlastní názor.

Co si myslíš o dnešních sci-fi filmech? Nejde úroveň dolů?

Je pravda, že víc dobrých filmů si pamatuju ze starší doby. Teď už to není tak zapamatovatelné, za poslední rok bych v paměti horko těžko hledal film, který by se mi vyloženě líbil. Z technologického hlediska mě zaujal třeba film 300, ale zase je to jenom čistokrevná řežba.

Co máš rád z českých animáků?

Hrozně se mi líbí filmy od Karla Zemana. To byl ve své době mistr, dokázal hodně z hlediska triků a navíc s jakou lehkostí a ironií to režíroval. Od té doby tady málo co vzniklo s takovou lehkostí. A viděl jsem 15 minut z filmu Golem a vypadalo to super, je škoda, že se to nedodělává.

Má český film význam ve světovém kontextu?

No, jsou to spíše jen takové výstřely. Tady většinou vznikají komorní dramata z normálního života a takových filmů každá země natočí mnoho. Takové filmy se ve světě ztratí.