Hlavní obsah

Rotterdam udělil filmové ceny

Právo, Michal Procházka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

ROTTERDAM

Tradiční filmový festival, konající se v nizozemské obchodní i námořní metropoli od 23. ledna do 3. února, ocenil o víkendu jako vítěze hned tři snímky, jejichž autorům připadla podpora 15 tisíc eur na další projekty. Udělení dvou ze tří hlavních cen rotterdamského tygra přitom odpovídalo tématům letošního ročníku, jimiž byla hlavně malajská nová vlna a thajské obrození originální imaginace.

Článek

Prvním vítězem byl vyhlášen thajský snímek Wonderful Town (Báječné město), v němž Aditya Assarat nabízí sociální obraz země zničené tsunami. Další hlavní cenu přiřkla porota filmu Flower in the Pocket (Květina v klopě), nejnovějšímu výhonku malajské nové vlny.

Prvním vítězem byl vyhlášen thajský snímek Wonderful Town (Báječné město), v němž Aditya Assarat nabízí sociální obraz země zničené tsunami. Další hlavní cenu přiřkla porota filmu Flower in the Pocket (Květina v klopě), nejnovějšímu výhonku malajské nové vlny.

Prvním vítězem byl vyhlášen thajský snímek Wonderful Town (Báječné město), v němž Aditya Assarat nabízí sociální obraz země zničené tsunami. Další hlavní cenu přiřkla porota filmu Flower in the Pocket (Květina v klopě), nejnovějšímu výhonku malajské nové vlny. V něm Liew Seng ukazuje na příběhu dvou osamělých dětí, o něž jejich otec nejeví zájem, naléhavý obraz rozpadajícího se zchudlého světa.

Prvním vítězem byl vyhlášen thajský snímek Wonderful Town (Báječné město), v němž Aditya Assarat nabízí sociální obraz země zničené tsunami. Další hlavní cenu přiřkla porota filmu Flower in the Pocket (Květina v klopě), nejnovějšímu výhonku malajské nové vlny. V něm Liew Seng ukazuje na příběhu dvou osamělých dětí, o něž jejich otec nejeví zájem, naléhavý obraz rozpadajícího se zchudlého světa.

Prvním vítězem byl vyhlášen thajský snímek Wonderful Town (Báječné město), v němž Aditya Assarat nabízí sociální obraz země zničené tsunami. Další hlavní cenu přiřkla porota filmu Flower in the Pocket (Květina v klopě), nejnovějšímu výhonku malajské nové vlny. V něm Liew Seng ukazuje na příběhu dvou osamělých dětí, o něž jejich otec nejeví zájem, naléhavý obraz rozpadajícího se zchudlého světa.Vítězství si odnesl i dánský snímek Ma Salama Jamil (Jdi v míru, Jamale), v němž Omar Shargawi ukazuje výlučnou klaustrofobní poetikou příběh arabských imigrantů ocitajících se v dnešním Dánsku jako ve vězení.

Prvním vítězem byl vyhlášen thajský snímek Wonderful Town (Báječné město), v němž Aditya Assarat nabízí sociální obraz země zničené tsunami. Další hlavní cenu přiřkla porota filmu Flower in the Pocket (Květina v klopě), nejnovějšímu výhonku malajské nové vlny. V něm Liew Seng ukazuje na příběhu dvou osamělých dětí, o něž jejich otec nejeví zájem, naléhavý obraz rozpadajícího se zchudlého světa.Vítězství si odnesl i dánský snímek Ma Salama Jamil (Jdi v míru, Jamale), v němž Omar Shargawi ukazuje výlučnou klaustrofobní poetikou příběh arabských imigrantů ocitajících se v dnešním Dánsku jako ve vězení.

Na příběhu Jamila sledujeme, jaká kulturní či náboženská traumata si s sebou na Západ přináší řada uprchlíků. V diváckém hlasování si naopak nejlépe vedl animovaný snímek Marjane Satrapi Persepolis, jejž známe velmi dobře i z naší distribuce.

Čtvrtstoletí burzy projektů a námětů

Uplynulý týden se ale nesl také ve znamení oslavy 25. výročí rotterdamského trhu projektů a námětů Cinemart, díky němuž byla natočena i řada českých filmů, například Vihanové Pevnost, Václavovy Paralelní světy, Švankmajerovi Šílení či Slámovo Štěstí. Tamní Cinemart vznikl před pětadvaceti lety, kdy zástupci grantovního Hubert Bals Fundu přišli s iniciativou napomoci realizaci filmů, jež stále obtížněji získávaly financování v podmínkách komercializující se kinematografie.

Uplynulý týden se ale nesl také ve znamení oslavy 25. výročí rotterdamského trhu projektů a námětů Cinemart, díky němuž byla natočena i řada českých filmů, například Vihanové Pevnost, Václavovy Paralelní světy, Švankmajerovi Šílení či Slámovo Štěstí. Tamní Cinemart vznikl před pětadvaceti lety, kdy zástupci grantovního Hubert Bals Fundu přišli s iniciativou napomoci realizaci filmů, jež stále obtížněji získávaly financování v podmínkách komercializující se kinematografie.

Postupně se zrodil trh, na němž mohou vybraní tvůrci předkládat před producenty, koproducenty vlastní náměty, případě usilovat o podporu různých fondů na vývoj projektů i samotnou produkci. Například filmy ekonomicky slabších zemí podporuje tradičně Hubert Buls Fund.

Letos se bohužel Cinemartu žádný český projekt Cinemartu nezúčastnil. Nicméně příslibem i pro naše filmaře může být zpráva, že Jacques van Heijningen z Rotterdam Film oznámil záměr založit silný soukromý produkční fond ve výši tří miliónů eur s výhledem na navýšení jmění díky podpoře rotterdamských kapitánů průmyslu až na 50 miliónů.

Nový Rotterdam Film Fund by měl od roku 2009 přitáhnout do města mezinárodní koprodukce, v nichž by participoval až do výše 20 procent rozpočtu.

Reklama

Související témata:

Související články

Filmové objevy z Rotterdamu

Rotterdamský filmový festival, který v neděli skončil, uvedl příklady radikálních, osobitých i mezních přístupů. Bylo zvykem, že každoročně objevoval nové...

Výběr článků

Načítám