Bolt je dvěma texty – Člověk pro každé počasí a Královnou – nejlepším autorem moderního historického dramatu. Kultivovanost dialogů, zkratka schopná ale vytvořit velké plátno epochy, strhující, napínavý příběh s dominancí střetu idejí.

Alžběta, Marie

Boltovou vizitkou jsou i scénáře znamenitých filmů: Doktor Živago, Lawrence z Arábie, Bounty, Mise… Obě zmíněná dramata se dotýkají posledních generací Tudorovců: Jindřicha VIII. a Alžběty. Bolt jejich dobu systematicky studoval.
Jak dopadl střet mezi Alžbětou a Marií Stuartovnou, víme.
Bolt mistrovsky postřehl základní rozdíl mezi nimi – Alžbětino obětování všeho osobního ve prospěch říše, jistá rozmařilost a nevypočítatelnost kroků Marie. Diváka fascinuje odkrytí pozadí diplomacie, vylíčené jako řešení týchž problémů, jaké prožívají obyčejní smrtelníci, jen v jiné společenské vrstvě. Bolt to uměl s vtipem, s bonmoty.

Všechno v Kracikově inscenaci ladí. Zdánlivě jednoduchá, ale promyšlená tudorovsky gotická scéna Jaroslava Milfajta, nákladné kostýmy královen kontrastující s protestantským puritánstvím, hudba Dalibora Štrunce.

Slavíková, Čvančarová

A dvě dokonalé královny. Ve shodě s fakty o Mariině kráse vytvořila spanilou, ale k nepřátelům nesmlouvavou, v panování obratnou skotskou dědičku trůnu Jitka Čvančarová. Stuartovnu obdařila vznešeností až do posledních chvil.
Alžbětu totožnou s historickým předobrazem, cílevědomou, v osobním štěstí neúspěšnou, ale v mezinárodní politice mistrovsky taktizující, nerozhodnou, ale vždy tvrdou, hraje s akcentováním náladových proměn Zuzana Slavíková.
Obklopeny jsou skvělými hráči: Rudolfem Jelínkem (Claud Nau), Milošem Kopečným (William Cecil), Ivo Kubečkou (James Douglas), Radkem Zimou (Bothwell), Janem Teplým (Dudley), Karlem Vlčkem (John Knox)...
Ať žije Královna! v Praze konečně po letech zase zazářila!