Snímek zachycuje odchod Jasona Newsteda ze skupiny v lednu 2001, krizi kapely vrcholící jedenáctiměsíčním pobytem kytaristy Jamese Hetfielda na léčení, téměř dokonaný rozpad, Hetfieldův návrat a cestu k albu St. Anger, syrovému jako první nahrávky na prahu osmdesátých let a zároveň definitivně tmelícímu nový tým s baskytaristou Robertem Trujillem.

Dokumentuje také skupinovou očistu, kterou vedl terapeut Phil Towle, chlapík, jenž se pár měsíců předtím neúspěšně pokusil udržet pohromadě sestavu Rage Against The Machine. Berlinger si o své práci pro Metalliku vedl zápisky, které spolu se slohově zdatnějším spisovatelem Gregem Milnerem později přetavili do knížky Metallica: This Monster Lives. V překladu Jiřího Zavadila vyšla u vydavatelství BB Art.

Berlinger se v ní projevil jako muž kompromisu. Přestože název kapely zdobí přebal knihy jako mocné lákadlo pro fanoušky i čtenáře, dobrých padesát procent obsahu věnoval své filmařské práci. Poněkud těžkopádně kráčí od nápadu natočit hudební dokument k jeho úspěšné realizaci a cestou odskakuje k vlastním (a Sinofského) filmovým projektům. Egoisticky vyzdvihuje úspěchy dokumentů Brother's Keeper a Paradise Lost, přičemž stejně zarputile omlouvá komerční neúspěch filmu Book Of Shadows: Blair Witch 2, nastavené kaše kultovního snímku z roku 1999.

Táhlost a časté opakování

Věnuje si tolik prostoru, až to vede k pochybnostem, zda hlásaný úmysl představit Metalliku z pozice, která je běžnému fanouškovi nepřístupná, myslel vážně. Teprve s příchodem Hetfielda z léčení se vrátí (v knize, i jako filmař) k Metallice a prezentuje postřehy a historky, které mají pro příznivce skupiny nepochybnou informační hodnotu. Příběh kapely se rozvine v půli knihy, jeho přítěží je však terapeut Towle, který zřejmě zatoužil rozhodovat o více věcech než jen o tom, zda rozklížená dvojice Hetfield-Lars Ulrich bude schopna nalézt k sobě opět cestu.

Kniha je o ztracené sebedůvěře a hromadě lidí, kteří tomu svým profesionálním chováním daným šoubyznysem nenapomáhají. I její táhlost, tvořená Berlingerovou sebeprezentací a častým opakováním již řečeného, je veskrze autentická. Metallice takhle před pár lety bylo, to když v roli jedné z nejslavnějších rock'n'rollových kapel světa hledala sebe samu. Fakt, že kniha podrobně popisuje kritickou dobu, z ní přes všechny výhrady dělá důležité dílo do hudebních letopisů.

Joe Berlinger, Greg Milner: Metallica: This Monster Lives BB Art, překlad Jiří Zavadil, 398 stran