Připravila ji Moravská galerie s pražským Uměleckoprůmyslovým muzeem a Národním filmovým archivem. Společně představují filmové plakáty od samých počátků kinematografie až do dnešních dnů, přičemž původní moravskou kolekci aktuálně rozšířily ještě o plakáty z dob socialistického realismu. Stalo se tak po dohodě s Rudolfinem, v němž až do 9. února potrvá výstava Československý socialistický realismus.

Exploze krásy v době nesvobody

Ve filmové reklamě od samých počátků dominuje průměrné výtvarné řemeslo, když ne přímo kýč, přesto ale stoleté období, které výstava postihuje, má několik výjimečných období, v nichž do reklamy proniklo umění. "Průměr výrazně převyšují sovětské filmové plakáty od 20. do 30. let, v nichž se odrážejí myšlenky avantgardy, a německý expresionismus. Je paradoxem, že osvobození od produkčního tlaku přineslo explozi tolika krásných prací," naráží na nesvobodné období sovětské i německé společnosti ředitel Národního filmového archivu Vladimír Opěla.

Normalizační úpadek až do devadesátých let

Další výjimečné období nastalo v Československu na počátku šedesátých let. Tehdy ústřední půjčovna filmů, inspirována výstavou špičkových polských plakátů na MFF v Karlových Varech, začala zadávat zakázky i jiným výtvarníkům než svým zaměstnancům. Zpravidla to byli umělci, kteří nesměli veřejně vystavovat vlastní volnou tvorbu. Pro film tehdy začali pracovat například Milan Grygar, Jiří Hilmar nebo Bedřich Dlouhý. Úpadek výtvarné úrovně československých filmových plakátů přišel se sedmdesátými léty a normalizací. Oživení nastalo až koncem devadesátých let, kdy pro film začala pracovat generace grafiků a výtvarníků narozená v šedesátých let jako Aleš Najbrt.

Muchův plakát na první zvukový film a jiné kuriozity

K nejvyhledávanějším plakátům na výstavě budou podle pořadatelů určitě patřit ty z dob počátků kinematografie. Už jen pro kouzlo začátků nové zábavy a dobové reklamy. "Vybírali jsme předně ty plakáty, které jsou vizuálně zajímavé. Neplatí totiž, že významný a slavný film byl zároveň také propagován výrazným dílem," objasňuje Petr Štembera z Uměleckoprůmyslového muzea, který je kurátorem oddílu věnovanému předválečné kinematografii. Divákům nabízí i několik kuriozit: plakát na první zvukový film v Praze, který navrhl Alfons Mucha, nebo několik plakátů z 30. let, které začaly aplikovat do filmové reklamy nové, avantgardní umění.

Svět hvězd a iluzí - Český filmový plakát 20. století, Mánes, Praha, do 9.2.