Hlavní obsah

Národní divadlo uvedlo světovou premiéru Hanzlíkovy opery Lacrimae Alexandri Magni

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Skladatel a muzikolog Tomáš Hanzlík (1972) vzbudil před třemi lety pozornost pražského publika svou operou Yta innocens, uvedenou v rámci cyklu Bušení do železné opony. Její úspěšné přijetí vyústilo do objednávky původního celovečerního díla pro první scénu. Opera Lacrimae Alexandri Magni (Slzy Alexandra Velikého) měla minulý čtvrtek světovou premiéru na scéně Stavovského divadla.

Článek

Již potřetí sáhl Hanzlík pro námět k latinským textům piaristických klášterů, což je jedna z jeho badatelských domén. V případě Slz Alexandra Velikého zvolil text latinského dramatu, provedeného v roce 1764 studenty ditrichšteinského gymnázia v Lipníku nad Bečvou.

Hra neznámého autora vychází z epizody ze života Alexandra Velikého, v níž je dvanáctiletý budoucí vojevůdce vystaven věštbě předpovídající mu brzké slzy. Ty ale nakonec nepramení ze zármutku nad otcovou porážkou, ale naopak nad jeho vítězstvím v další bitvě, jež malého ctižádostivého potomka připravují podle jeho soudu o budoucí slávu.

Text je vskutku více deklamačním rétorickým cvičením než skutečným dramatem a v latinské podobě (byť s promítanými českými titulky) stěží dokáže diváka zaujmout. Zvláště když ho inscenace nabízí ve vysoce stylizované a statické podobě, jež umísťuje pěvce na několik metrů vysoké stoličky, na nichž v bílých baletních kostýmech v lepším případě provádějí rigidní pózy, v horším jsou rádi, že nespadnou. Ve druhé polovině představení pro změnu zpívají někteří z nich (Aristander Zdeňka Plecha) i vleže na břiše s kolegou usazeným na zádech. Nuno ocenit, že to zvládají celkem v pohodě.

Scéna je kontrastní

Slovinský režisér používající značky Rocc promítl svou představu nejen do vedení pěvců, ale i do scény a kostýmů. Bělostné ladění scény s výraznými průniky modré a červené působí výtvarně čistým a odlehčeným dojmem, stejně jako tvarově nápadité kostýmy. Přesto se obávám, že inscenace nedokáže udržet divákovu pozornost po celou dobu představení.

Svůj podíl na tom má i hudba, respektive její interpretace. Hanzlík nad minimalistickým základem rozvíjí variace neobarokních hudebních forem a nápadů v příjemně hravé muzikantské poloze, dost často ale, zejména v podání orchestru Národního divadla, v poněkud stereotypní zatěžkanosti. Hanzlíkův Ensemble Damian by byl nesporně vhodnějším interpretem.

Inscenaci chybí uvolněnost

Inscenace Hanzlíkovy opery měla zřejmě směřovat k poetické (či poetistické) studentské hravosti transponované z doby barokní do dnešního postmodernismu. Přes patrnou a ocenitelnou snahu ale inscenaci schází větší uvolněnost a rozdováděnost, kterou nezachránilo ani poněkud křečovité křepčení trojice "plebejských" postav v podání Števo Capky, Jiřího Reidingera a Radomíra Švece.

Ze sólistů jsou duchu hudby i inscenace nejblíže pěvecky precizní německý kontratenorista Steve Wächter v titulní roli makedonského prince, polodětsky působící Jan Mikušek a o herecký výraz usilující Zdeněk Plech a Jaroslav Březina. Ve "wilsonovské" postavě vypravěče Historica prochází inscenací Soňa Červená v kostýmu bez tváře, s obdivuhodnou pohybovou kulturou a precizní deklamací.

Je dobré, že Národní divadlo provokuje tvorbu nových oper a Tomáš Hanzlík je zajisté jedním z jejich nejnadějnějších tvůrců. Otázka je, zda v podobě, kterou nabízí jeviště Stavovského divadla, má jeho dílo šanci najít cestu k divákům.

Tomáš Hanzlík: Lacrimae Alexandri Magni

Hudební nastudování s dirigent| Robert Jindra, režie a design Rocc, kostýmy Rocc a Vendula Johnová, projekce Tomáš Hrůza, dramaturgie Pavel Petráněk. Světová premiéra 25. 1. 2007 ve Stavovském divadle. 

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám