Film My dva a křen je o čerstvém manželském páru - Mattu Dillonovi a Kate Hudsonové ("my dva") - kterému se do bytu nakvartýruje Dillonův dávný kamarád Owen Wilson ("křen") a protože je trochu na hlavu a trochu pořád v pubertě, začne dělat různé průšvihy, jako například tahat si tam lehké ženy a ucpávat záchod...

Bratři Russoovi, kteří stáli u zrodu tohoto filmu, naposled natočili před několika lety komedii Bombakšeft, která se snažila kopírovat Guye Ritchieho a přesto, že v ní hráli výborní herci, jí to vůbec nešlo. Něco velice podobného se jim "podařilo" i s touto "komedií", což píšu obojí v uvozovkách, protože se jim to "nepodařilo" a vlastně to není "komedie" - zajímavá otázka je, zda to byl záměr, nebo ne.

Matt Dillon hraje stejnou roli jako v Něco na té Mary je, tj. upřímně zamilovaného člověka, který díky své debilitě není schopen vyřešit své v podstatě triviální problémy. Owen Wilson hraje stejnou roli jako v 90% svých ostatních filmů, tedy "naivního popletu, který dělá průšvihy, ale je vlastně roztomilý". To je opět v uvozovkách, protože to pravděpodobně byl záměr tvůrců, ale nevyšel. Na tom, co Wilson ve filmu provádí, je pramálo vtipného a vůbec nic roztomilého.

Je to buď vychytralý hajzl, který úmyslně ničí příteli dům a manželství a dělá jakoby nic, nebo je to šílenec, který náhodou dělá takové nesmyslné věci, které shodou okolností ničí jeho příteli dům a manželství. Logické jeho chování není v žádném případě. Je pravda, že Starsky Hutch nebo Rytíři ze Šanghaje také neoplývali logikou a přesto byli vtipní. Rozdíl je v tom, že My dva a křen není bláznivá komedie - je to spíš něco jako nedávný Rozchod, tedy vztahová soap opera (špatná) s pár připlácnutými vtipy.

Od začátku do konce mě iritovalo, že oba novomanželé Wilsona dávno nevykopli z domu a nacházejí nějaké nesmyslné důvody, proč si jím nadále nechat ničit život. V jednu chvíli to dokonce vypadá, že se Kate Hudsonová do Wilsona zamiluje, což ve mně vyvolávalo touhu mlátit ji do hlavy tupým předmětem.

Konec filmu se už pak zvrhne úplně, když Wilson přestane dělat blbosti (z ničeho nic, protože si to scenáristé přáli) a snaží se zachránit kamarádovo manželství a má to být dojemné a diváci mají zřejmě zapomenout, že to manželství zničil především on.

Na My dva a křen prosím nechoďte. Je to nejhorší film, v jakém jsem zatím Wilsona viděl. A to jsem viděl Zámek hrůzy i Jsem agent.

Dokonalý trik

Nejlepším filmem týdne je bez debaty historický mystický thriller Dokonalý trik od Christophera Nolana, režiséra (a scenáristy) Mementa a nejnovějšího Batmana. Batman se navíc v tomto filmu vrací, protože Christian Bale v něm hraje jednoho ze dvou iluzionistů, kteří na přelomu 19. a 20. století soupeří v Londýně o slávu a bojují proti sobě i z čistě osobních důvodů. Toho druhého hraje Hugh Jackman, který dlouho v žádném filmu nebyl tak dobrý.

Být iluzionista už dnes není cool. Kdysi (před více než 20 lety) jsem docela aktivně kouzlil a dodnes se o to nárazově zajímám. Netvrdím, že umím odhalit (natož napodobit) každý trik, který vidím, ale profesionální iluzionisté dobře vědí, jak funguje 99% triků jejich konkurentů. Ovšem díky "stavovské cti" si nelezou do zelí a neprozrazují to na sebe (i když samozřejmě existují občasné výjimky). Navíc dnes již existuje mnoho nýmandů, kteží za "kouzlení" označují to, že dobře používají střih, videoefekty a úhly kamery před "náhodným obecenstvem", což jsou ve skutečnosti jejich spolupracovníci (s čímž začal David Copperfield, který ovšem kromě toho je i slušný iluzionista).

Není tudíž divu, že dnes už kouzlení nemá své kouzlo a starému Beránkovi by se z dnešního stavu tohoto řemesla jistě udělalo nevolno, kdyby nebyl po smrti. (Mimochodem, tu "kouzelnickou hantýrku", vyskytjící se ve filmu ["Turn", "Prestige" atd.] ve skutečnosti nikdy žádní iluzionisté nepoužívali a Nolan si ji vymyslel.)

Proč to všechno píšu: Kouzlo Dokonalého triku je v tom, že velmi dobře navozuje atmosféru kouzelných kouzel. Z Nolanova filmu budete mít dojem, že kouzelnické řemeslo je něco vrcholně tajuplného, kde jsou největší tajemství chráněna lépe než vlastní život a značná část vlastního života může být obětována tomu, aby zůstalo uchováno tajemství nejlepšího triku. Nevím, jestli to tak mezi londýnskými kouzelníky před 100 lety mohlo být, ale silně o tom pochybuji. Nicméně ve filmu to funguje skvěle a i já byl ochoten tomu kouzlu podlehnout.

A teď si představte, že do této už tak působivé atmosféry přibude ještě teoretická možnost, že existují lidé, provádějící skutečnou magii za pomoci elektřiny: Nikola Tesla a Thomas Edison. Edison se ve filmu bohužel neobjeví, ale Teslu hraje David Bowie a je skvělý. A chtěl bych vidět film jenom o jeho souboji s Edisonem, kterého by hrál třeba Mick Jagger.

Dokonalý trik se navenek do značné míry podobá nedávnému Iluzionistovi, ale je ve všech ohledech lepší. Ať už jsou to herecké výkony (kromě dosud zmíněných především Michael Caine jako starý mentor), scénář nebo režie. Je od začátku jasné, že ve filmu všechno není tak, jak se zdá, a na konci dojde k něčemu, co je buď šokující varietní odhalení, nebo jen další trik, který připravili tvůrci na diváka, aby mu zamaskovali skutečnou pointu filmu. Každopádně, v Dokonalém triku mi takové laškování připadá podstatně vhodnější, než v Nolanově poněkud onanistickém Mementu.

Saw 3

Nechtěl bych být producentem série Saw. Ta představa, že každý další díl série má úspěch a já jsem nucen natáčet kvůli tomu další a další díly, i když je mi, stejně jako všem ostatním, jasné, že původní Saw nikdy neměl mít žádná pokračování a že takhle pouze ničím celkem příjemnou vzpomínku na slušný první díl...

Děj je tentokrát už tak totálně mimo, že nemůže dávat smysl vůbec nikomu a bez jakýchkoliv úprav by se podle něj dala natočit hororová parodie. Jigsaw má nádor na mozku a nějaká doktorka ho musí odoperovat (pokud se Jigsawovi zastaví srdce, doktorce vybuchne hlava). Současně nějaký chlapík, kterému kdysi přejeli syna, dostane možnost setkat se tváří v tvář s řidičem onoho smrtícího auta, ale nejdříve musí osvobodit z mučících přístrojů (v časovém limitu) několik lidí, kteří jsou zodpovědni za to, že ten řidič nebyl ("po zásluze"?) potrestán. A nakonec se musí ukázat, jak to spolu ďábelsky souvisí a co s tím má společného Jigsawova mladá společnice. Ach jo...

Samotné scény praskání kostí, mrznutí masa a topení se ve fašírce z prasat jsou natočeny naturalisticky a je nepříjemné se na ně dívat. Někdo může tvrdit, že to byl záměr, ale pokud ano, takový záměr se mi nelíbí. Líbil se mi třeba první (nový) Texaský masakr motorovou pilou, kde také byly utrhané končetiny a spousta krve, ale působilo to jaksi "artistně". Saw 3 působí místy jako dokumentární záznam z jatek nebo z operačního sálu a místy jako blbá televizní inscenace (je v něm totiž dost dialogů a filosofování o smyslu odplaty a podobných hlubokých věcech). Děkuji, nechci.

Životy těch druhých

Poslední premiérou, kterou bych vám chtěl doporučit, je německé drama Životy těch druhých, které se odehrává v 80. letech v NDR a líčí osudy odposlouchávaných nepohodlných lidí a jejich odposlouchavatelů. Je to film, který sbírá ceny po celém světě a já vám ho poněkud netradičně doporučuji přesto, že jsem ho bohužel neviděl celý. Na jednu novinářskou projekci jsem totiž nemohl a na druhou jsem šel po probdělé noci (kterou jsem propracoval, nikoliv protančil). Následkem toho jsem tudíž v průběhu neakčního konverzačního filmu neustále usínal a viděl jsem tudíž z Životů těch druhých jen asi polovinu, a to ještě nikoliv souvislou polovinu. Takže mi vlastně nepřísluší právo ten film hodnotit, ale to, co jsem viděl, mi přišlo velmi kvalitní! Pokud se mi to tedy nezdálo...

Další premiéry týdne

Neviděl jsem film Aki Kaurismakiho Světla soumraku (podle Unie filmových distributorů) nebo Světla v soumraku (podle stránek distributora).

Ve zkratce...

Je k dispozici trailer na nový DVD počin Marcela Bystroně, horor Zahradník. Chtěl bych zdůraznit, že proti osobě Marcela Bystroně nic nemám (neznám ho), Cabriolet jsem neviděl, jen Po hlavě do prdele mi přislo strašlivé. A podobně strašlivý mi přijde trailer na Zahradníka. Když pominu jasnou lež "První interaktivní horor na světě" (interaktivní horory existují už hezkých pár desítek let, od dob prvních kinoautomatů a rozhodně od dob prvních CD videoher někdy před 15 lety) a megabizarní "od nejkontroverznějšího režiséra", tak z tohoto traileru strašlivě čiší zoufalá snaha být šokující a světoví, na což tvůrci vůbec nemají.

I když pominu svůj subjektivní celkový dojem z traileru (hrozný), tak musím tvůrce objektivně upozornit, že když už chtějí vypadat světově a mít tam anglické texty, měli by vědět A) jak se anglicky píše "Ukrajina", B) jak se v angličtině uvádí délka (nikoliv ve stopách a setinách stop, nýbrž ve stopách a palcích), C) dtto. s hmotností (nikoliv v librách a setinách liber, ale v librách a uncích).

Na nových fotkách z Pirátů z Karibiku 3 jsou vidět jednak Chow Yun-Fat, jednak Keira Knightleyová v asijském oblečku a především Rolling Stone Keith Richards jako taťka Jacka Sparrowa.

Já vím, sliboval jsem, že už nebudu psát o Indiana Jonesovi 4, dokud se opravdu nezačne natáčet, ale když on Lucas teď prohlásil, že už opravdu mají definitivní scénář a opravdu začnou natáčet letos v červnu, aby film opravdu mohl mít premiéru v květnu 2008. Opravdu. Mimochodem, Harrisonu Fordovi je 64 let.