Když jsme s Tomášem Baldýnským poprvé viděli celovečerního Borata, moc nás potěšil a příjemně překvapil. To bylo před mnoha týdny, dřív než se o něm začalo všude psát a dokonce dřív, než se na něj začaly objevovat hromady kladných recenzí.

Tenkrát jsme dospěli k názoru, že si tento naprosto neznámý laciný filmeček, který asi nebude mít téměř žádnou propagaci, zaslouží, aby se o něm lidi dozvěděli. A začali jsme se tomu tak či onak věnovat, což vedlo k tomu, že jsme o něm psali na všechny strany a vyvrcholilo to akcí v kině Aero, do které jsme investovali nezanedbatelnou (čtyřcifernou) částku z vlastní kapsy (za žida a anální pěst).

Mezitím ovšem došlo nečekaně k tomu, k čemu došlo. Kolem Borata vznikla mezinárodní kontroverze, film měl americkou premiéru a obrovský finanční úspěch, mluvilo se o něm i v našich televizích a psalo v našem tisku i na internetu (často naprosto nesmyslně). Pokud vás to náhodou celé minulo a dosud netušíte, jaký je vztah mezi Boratem, Alim G a Sachou Baronem Cohenem, můžete si rychle dohnat vzdělání například tímto Tomášovým článkem, ve kterém je všechno důležité.

Asi je vám jasné, že se mi film líbil. Hodně se mi líbil. To samozřejmě neznamená, že se stejně hodně bude líbit všem, ale do mého smyslu pro humor se strefil přesně. Nic pro něj není tabu, nezastaví se před ničím, zesměšňuje úplně všechno a kašle na nějaké vyšší cíle. Občas se v něm objeví něco jako satira, ale jde spíš o ojedinělé momenty, které tvůrcům nijak nebrání okamžitě utéct ke skatologickému humoru nebo ke scéně dvou ne moc hezkých mužů, kteří spolu zápasí. Nazí.

Je to osvobozující, je to nespoutané, je to absurdní. Podobně jako Monty Python. Na rozdíl od jejich epizodních filmů to ale má slušně vystavěnou dějovou strukturu a pointu.

Problém je v tom, že Borata předcházejí takové fámy a tak úžasné recenze, že spousta lidí bude obrovsky natěšená a následně možná poněkud zklamaná. Nicméně tento film maximálně doporučuji a sám se na něj rád podívám znovu, i když jsem ho viděl už snad patnáctkrát. A nevadí mi ani skutečnost, že mnoho humoru ve filmu vzniklo "nekorektním způsobem". Dovolte mi vysvětlit (následují mírné spoilery):

Borat, jeho producent Azamat a prostitutka Luenella jsou herci. Pamela Andersonová prý předem věděla (v hrubých rysech), co se na ni v závěru filmu chystá (ale oficiálně to filmaři nechtějí potvrdit ani vyvrátit). Všichni ostatní lidé, kteří se ve filmu objeví, netuší, že hrají v komedii! Tomu se někteří diváci zdráhají uvěřit, ale je tomu skutečně tak a tvůrci toho dosáhli různými způsoby: K nejběžnějším patřil ten, že produkční společnost oslovila "oběti" a řekla jim něco jako: "Děláme produkci pro Kazašskou televizi a rádi bychom u vás natočili segment s jejich reportérem Boratem. On je trochu divný, ale u nich v Kazachstánu velice populární, tak se nedivte když bude říkat divné věci a dělejte jakoby nic. Stejně se to nikdy nebude vysílat jinde než v Kazachstánu." Načež oběť souhlasí.

V den natáčení pak dorazí Borat a celý štáb, zaplatí "oběti" pár set dolarů a nechá ji v nastalém zmatku podepsat tlustou smlouvu, ve které se mimo jiné píše, že jde o normální celovečerní film pro celosvětovou distribuci a že "oběť" výslovně souhlasí s tím, že bude ve filmu zesměšňována! Máte pravdu, není to úplně košer, a leckdo by proti tomu mohl mít námitky. Však také několik "obětí" už Borata (respektive producenty filmu) žalovalo. Uvidíme, jak to dopadne.

Další trik filmařů spočívá v tom, že "oběti" sice netuší pravdu, ale to neznamená, že na plátně vidíme věrnou reprezentaci toho, co se opravdu stalo. Mnoho scén je velmi zručně sestříháno, aby bylo dosaženo komičtějšího vyznění (například kůň na rodeu nespadl ve chvíli, kdy se zdá, že spadl). A scéna s třemi opilými studenty, jejichž auto si Borat stopne, byla ve skutečnosti natočena tak, že studenti byli nejdříve trochu přiopiti, pak s nimi byla sepsána smlouva a pak byli naloženi do auta, které patřilo produkci filmu a byly v něm nainstalovány kamery! A zde byli natočeni.

"Vrcholem" pak je osud chudé rumunské vesnice, která v úvodu a závěru filmu "hraje" Boratův rodný kazašský Kusek. Všichni její obyvatelé jsou skuteční chudí Rumuni, kteří si údajně mysleli, že učinkují v dokumentu o svých smutných životech a dostali za to pár centů. Nyní chtějí Borata také žalovat, ale přijde mi to trochu podezřelé. Chápu, že obyvatelé vesnice neuměli anglicky. Ale i kdybych anglicky neuměl a podivně vypadající fousatý "dokumentarista" by mi do mého domu nastěhoval živou krávu a pak po mně chtěl, abych ho před kamerou políbil a zvedl připravený pohár přesně ve chvíli, kdy řekne "prostitute", asi by mi na tom připadalo něco podezřelého i kdybych byl chudý Rumun.

Tohle všechno je jistě zajímavé, něco z toho je pravděpodobně zavrženíhodné, ale nabízí se otázka, zda se při hodnocení kvalit filmu mají brát v úvahu metody, za jejichž použití film vznikl. Přemýšlejme o tom.

Hard Candy

Film V pasti (původní název Hard Candy) je o tom, že se 32letý fotograf seznámí přes internetový chat se 14letým děvčetem, sejdou se, on ji pozve k sobě domů a začnou se dít věci. Nejraději bych vám ani neříkal, jaké věci, a prostě vás poslal do kina. Ale to by vám asi nestačilo, takže musím poodhalit aspoň kousek zápletky: Na návštěvě to probíhá podobně, jak to většinou probíhá při návštěvách 14letých slečen u 32letých fotografů. Pak ale najednou fotograf ztratí vědomí a probudí se svázaný. A děvče mu vysvětlí, že mu dalo prášky do pití, že ho už delší dobu sleduje v chatroomech a že se mu pomstí za to, co provedl ostatním mladým děvčatům. V tuto chvíli jsme asi ve třetině filmu, víc už vám říkat nebudu, ale stanou se různé zajímavé, překvapivé a celkem šokující věci.

Naprostá většina filmu spočívá v tom, že si spolu dva hlavní hrdinové povídají (přičemž fotograf je svázaný). Ty herce asi neznáte (děvče procházelo zdí ve třetích X-Men), ale jsou oba výborní a i když by se to celé dalo ztvárnit jako televizní inscenace nebo divadelní hra, je to napínavé a vizuálně působivé (interiér fotografova domu stojí za to). Jedinou výtku bych měl k tomu, že 14leté děvče (ani hodně vyvinuté 14leté děvče) by podle mě opravdu nebylo schopné vymýšlet v reálném čase tak sofistikovaná souvětí jako v tomhle filmu. Ale říká o sobě, že je oficiálně psychicky narušená, tak možná proto... Doporučuji!

Další premiéry týdne

Lovecká sezóna je průměrný 3D biják s 3D zvířátky, který má pár vtipných momentů a občas hezkou animaci, ale je především pro dětičky a není v něm nic, co byste si zapamatovali nebo by to na vás nějak zapůsobilo.

"Po hlavě... Do prdele" je český film, který má být podle tvůrců "něco jako Pulp Fiction". A také je. Pokud Kameňák je "něco jako Borat". Mohl bych o tomto filmu psát velmi dlouze, ale stačí, když budete vědět, že má naprosto strašný scénář (nebo byl po natočení naprosto strašně nelogicky prostříhán) a je naprosto strašně zrežírován (a za obojí může stejný člověk), takže je úplně jedno jak dobří herci v něm hraj. A že máme konečně český film se zpomalenou CGI letící kulkou. Moje dlouhá recenze by měla být nejpozději ve čtvrtek na internetové Cinemě. Doporučuji také shlédnout upoutávku na oficiálních stránkách.

Filmy Beerfest (bláznivá americká komedie) a Všichni možní sběrači a já (francouzský dokument z chudého venkova) jsem neviděl.

Ve zkratce...

Včera zemřel slavný režisér Robert Altman. Shodou okolností dostal letos Oscara za celoživotní dílo. Bylo mu 81 let.

Nové trailery na nového Spider-ManaHarryho Pottera.

Bylo oficiálně potvrzeno (dlouho poté, co se o tom šuškalo), že Sacha Baron Cohen (ano, ten pán, co hraje Borata) se objeví po boku Johnnyho Deppa a Heleny Bonham Carterové v muzikálu Tima Burtona Sweeney Todd o londýnském holiči, který s břitvou dělal věci, které s ní holiči normálně nedělají.

Lex Luthor bloguje! (Ve skutečnosti je to reklamní kampaň k vydání DVD Superman se vrací.)