Hlavní obsah

Troubení, neslušná gesta a brzdění - nejčastější projevy agrese českých řidičů

Právo, Josef Koukal

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Troubení, neslušná gesta, předjíždění zprava nebo na plné čáře, úmyslné brzdění před jiným autem, v extrémních případech i snaha o vytlačení druhého vozu ze silnice. To jsou podle odborníků nejčastější projevy agresivity řidičů na českých silnicích. Policie chce na agresivní řidiče více využívat služební dálniční passaty.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek

„Zaměříme se na masivnější a efektivnější nasazení passatů na dálnicích, a to i díky speciální dotaci od ministerstva dopravy. Nebudeme už tolik limitováni spotřebou pohonných hmot,“ řekl Právu šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Kontroly chtějí policisté zaměřit nejen na rychlost, ale hlavně na způsob jízdy, tedy dodržování jízdních pruhů, nesprávné předjíždění a tak dále. „Nový přístup už se projevil v závěru loňského roku, kdy v listopadu bylo týdně odhaleno na devět set přestupků,“ doplnil Tržil.

Uvolnit agresorovi cestu, pak se obrátit na policii

Pokud se přitom s agresorem člověk přímo setká, nemá moc šancí úniku. Odborníci radí hlavně klid a uvolnit takovému řidiči cestu. Teprve pak se obrátit na policii. Svědecká výpověď má váhu důkazu, i když policisté přiznávají, že agrese za volantem se prokazuje dost těžko.

„Rád bych předeslal, že to rizikové chování se vyskytuje pouze u určité skupiny lidí, kteří se vyskytují v každé společnosti v zastoupení asi 3 až 5 procent,“ uvedl dopravní psycholog Alois Hudeček.

Každý desátý přiznal svou agresi za volantem

V dotazníkových průzkumech přesto výrazně nadpoloviční většina českých řidičů uvádí, že se v poslední době setkala s agresí na silnicích, a zhruba každý desátý přiznává, že se agresivně zachoval i on sám.

„Najíždění zezadu, problikávání, předjetí jiného auta a dupnutí na brzdu před ním s cílem řidiče vystrašit,“ vyjmenovává nejčastější naschvály, s nimiž se policie u agresivních řidičů setkává, .

Malér každých 12 km

Dopravní expert, poslanec VV a bývalý dlouholetý policista Stanislav Huml nabízí i poněkud extrémní příhodu z praxe. „Znám případ člověka, který zastavil na křižovatce, protože mu při jízdě po hlavní silnici strčil čumák do křižovatky jezdec z vedlejší. Vzal kladivo a vytloukl mu všechna přední světla,“ popsal událost Huml.

„To jsou ale extrémy. Nejčastější je samozřejmě vyblikávání, když předjíždíte v levém pruhu příliš pomalu a ten za vámi má pocit, že zdržujete. Nalepí se vám metr za nárazník a svítí dálkovými světly do zrcátek. To je hodně oblíbený trik,“ podotkl Huml s tím, že podobné jednání se v řadě zemí přísně trestá.

Nejčerstvější data o rizikovém chování na českých silnicích nabízí předloňský výzkum Českého vysokého učení technického (ČVUT) pro Besip. Pracovníci školy najeli v několika autech 11 tisíc kilometrů po hlavních tazích včetně dálnic.

Poznamenat si značku auta a volat 158

„Nějaký incident jsme zaznamenali na každých zhruba 12 kilometrech,“ řekl Právu Roman Piekník z ČVUT. Nejčastěji šlo podle něj o nepřiměřeně rychlou jízdu, dále o kličkování mezi auty, předjíždění zprava a předjíždění na plné dělicí čáře.

„Pokud dojde k ohrožení, ideální je okamžitě zavolat na linku 158. Je ale třeba mít jasný přehled, kde se ohrožení stalo, v kolik hodin a znát registrační značku vozidla pachatele,“ nabádá Tržil.

Přesto policie připouští, že většina deliktů skončí ve správním řízení pro přestupek, v případě nehody pak možná hrozí agresorům trest za neúmyslně spáchaný trestný čin.

Reklama

Související témata:

Související články

"Pirát" z D1 Lacina dostal pět let

Luboše Lacinu poslal v pondělí soud v Praze na pět let do vězení za způsobení vážné nehody na dálnici D1, při které vytlačil další vůz z vozovky. Sedm let také...

Výběr článků

Načítám