Hlavní obsah
Josef Píš (vpravo) před soudem se svým obhájcem (archivní snímek) Foto: Patrik Biskup, Právo

Pracovník značkového servisu stočil tachometr, soud mu potvrdil podmínku i pokutu

Že se nevyplácí podvádět s najetými kilometry, pocítil na vlastní kůži dnes již bývalý zaměstnanec servisu autorizovaného prodejce vozidel Audi a Volkswagen v Domažlicích Josef Píš. Kromě osmi měsíců vězení s podmíněným odkladem na dva roky a šedesátitisícové pokuty musí za stočení tachometru u firemního vozidla ještě zaplatit zaměstnavateli škodu ve výši 80 tisíc korun.

Josef Píš (vpravo) před soudem se svým obhájcem (archivní snímek) Foto: Patrik Biskup, Právo
Pracovník značkového servisu stočil tachometr, soud mu potvrdil podmínku i pokutu

Ve čtvrtek o tom definitivně rozhodl Krajský soud v Plzni, který zamítl jeho odvolání proti odsuzujícímu rozsudku domažlického okresního soudu z letošního ledna. „Soud prvního stupně rozhodl správně,“ uvedl ve čtvrtek předseda odvolacího senátu Zdeněk Jaroš.

Píše policie obvinila, že zajistil stočení tachometru na služebním vozidle, u kterého překročil limit počtu najetých kilometrů. Zřejmě se tím chtěl vyhnout postihu od zaměstnavatele, který při překročení limitu požadoval po zaměstnancích platit penále tisíc korun za každý následující den. „To byl dostatečný motiv pro jednání obžalovaného,“ upozornil Jaroš s tím, že se obžalovaný dopustil přečinu neoprávněného přístupu k počítačovému systému a nosiči informací.

Podle spisu měl Píš v užívání firemní Seat Leon od června 2016 do loňského března. Podmínkou zápůjčky bylo, že nenajede více než 59 tisíc kilometrů. „To nedodržel, přičemž před vrácením vozidla nezjištěným způsobem elektronicky snížil počet najetých kilometrů na jeho řídicí jednotce o víc než 12 tisíc kilometrů,“ stojí v obžalobě.

Škodu vyčíslil Píšův zaměstnavatel nejméně na 80 tisíc korun. „O tuto částku musela být snížena prodejní hodnota vozu v důsledku neoprávněného zásahu a manipulace s jeho softwarovou výbavou,“ uvedl státní zástupce Josef Vojta.

Trest s ohledem na prevenci

Trest ukládal okresní soudce Jan Švígler podle svých slov přísnější s ohledem na generální prevenci, aby bylo zřejmé, že takové jednání se nevyplatí. „Každý, kdo si jde koupit vozidlo k oficiálnímu dealerovi, věří počtu najetých kilometrů. V tomto případě se obžalovaný neštítil vrátit auto s přetočeným tachometrem, o kterém věděl, že půjde do prodeje,“ dodal soudce.

Píš před soudem vinu popřel. „Jednak se v diagnostice nevyznám a jednak jsem neměl přihlašovací heslo k řídicí jednotce. Tohle oprávnění měli jen mechanici. V době, kdy jsem auto vracel, mělo najeto něco přes 59 tisíc km. To jsem také napsal do předávacího protokolu,“ prohlásil Píš, který v té době pracoval ve firmě v pozici servisního poradce.

U soudu pak verzi obžaloby potvrdila Píšova kolegyně Eva Š. „Někdy v létě 2017 za mnou pan Píš přišel, že potřebuje auto umýt a vyčistit interiér. Když jsme otočila klíčkem v zapalování, všimla jsem si, že na tachometru svítí přes 70 tisíc km. Překvapilo mě to, protože sama užívám firemní auto a vím, jaké jsou podmínky. Ale nijak jsem to neřešila, nechtěla jsem se do toho plést. To je věc každého zaměstnance,“ řekla svědkyně.

Že s autem není něco v pořádku, zjistil Píšův nadřízený Miroslav Dlouhý, který je vedoucím servisu. „Odstaveného auta jsme si všimli v době, kdy pan Píš nahlásil nemocenskou. Nemohli jsme ho otevřít, protože chyběly oba klíče. Pan Píš nebyl k zastižení, tak jsme si nechali poslat náhradní přímo z automobilky. Na tachometru bylo něco přes 59 tisíc kilometrů,“ vypověděl Dlouhý.

Zarazila ho ale svítící kontrolka o servisu s výměnou oleje. „Ze zakázkového listu jsem zjistil, že si servis provedl pan Píš sám před dvěma měsíci. Bylo mi to divné, proč by to dělal, když u služebních aut zaměstnanců provádějí servisní prohlídky mechanici na náklady firmy. A protože už se začalo po firmě šuškat, že u auta nesedí kilometry, oznámilo to vedení firmy policii,“ dodal Dlouhý s tím, že zaměstnanci za překročení kilometrových limitů museli platit penále.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků