Hlavní obsah
Josef Píš (vpravo) před soudem se svým obhájcem (archivní snímek) Foto: Patrik Biskup, Právo

Za stočený tachometr dostal pracovník značkového servisu podmínku a pokutu

Osm měsíců vězení s podmíněným odkladem na dva roky a pokuta 60 tisíc korun. S takovým trestem odešel v pondělí od domažlického soudu dnes již bývalý zaměstnanec servisu autorizovaného prodejce Audi a Volkswagen Josef Píš. Podle rozsudku zajistil stočení tachometru u svého služebního vozidla, které bylo určeno k prodeji. Zřejmě se tím chtěl vyhnout postihu za překročení limitu počtu najetých kilometrů.

Josef Píš (vpravo) před soudem se svým obhájcem (archivní snímek) Foto: Patrik Biskup, Právo
Za stočený tachometr dostal pracovník značkového servisu podmínku a pokutu

Soud Píše uznal vinným z přečinu neoprávněného přístupu k počítačovému systému a nosiči informací. „Z provedených důkazů není sporu o tom, že to byl právě obžalovaný, který nechal zásahem do počítačové jednotky vozidla snížit počet najetých kilometrů,“ uvedl soudce Jan Švígler. Verdikt není pravomocný, Píš se na místě odvolal.

Z obžaloby vyplývá, že Píš měl v užívání firemní Seat Leon od června 2016 do loňského března. Podmínkou zápůjčky bylo, že nenajede více než 59 tisíc kilometrů. „To nedodržel, přičemž před vrácením vozidla nezjištěným způsobem elektronicky snížil počet najetých kilometrů na jeho řídicí jednotce nejméně o 18 682 km,“ uvedl státní zástupce Josef Vojta.

Škodu vyčíslil Píšův zaměstnavatel nejméně na 80 tisíc korun. „O tuto částku musela být snížena prodejní hodnota vozu v důsledku neoprávněného zásahu a manipulace s jeho softwarovou výbavou,“ dodal Vojta.

Podle soudce je uložený trest přísnější s ohledem na generální prevenci, aby bylo zřejmé, že takové jednání se nevyplatí. „Každý, kdo si jde koupit vozidlo k oficiálnímu dealerovi, věří počtu najetých kilometrů. V tomto případě se obžalovaný neštítil vrátit auto s přetočeným tachometrem, o kterém věděl, že půjde do prodeje,“ dodal soudce.

Nevím o tom, že by mi hrozila nějaká sankce.
Josef Píš, obžalovaný

Píš před soudem vinu popřel. „Jednak se v diagnostice nevyznám a jednak jsem neměl přihlašovací heslo k řídicí jednotce. Tohle oprávnění měli jen mechanici. V době, kdy jsem auto vracel, mělo najeto něco přes 59 tisíc km. To jsem také napsal do předávacího protokolu,“ prohlásil Píš, který v té době pracoval ve firmě v pozici servisního poradce. Upozornil na to, že ke stočení kilometrů neměl ani žádný motiv. „Nevím o tom, že by mi hrozila nějaká sankce za to, že bych přešvihl stanovený počet kilometrů,“ tvrdil.

U soudu pak verzi obžaloby potvrdila Píšova kolegyně Eva Š. „Někdy v létě 2017 za mnou pan Píš přišel, že potřebuje auto umýt a vyčistit interiér. Když jsme otočila klíčkem v zapalování, všimla jsem si, že na tachometru svítí přes 70 tisíc km. Překvapilo mě to, protože sama užívám firemní auto a vím jaké jsou podmínky. Ale nijak jsem to neřešila, nechtěla jsem se do toho plést. To je věc každého zaměstnance,“ řekla svědkyně.

Pokuty za překročení limitů

Že s autem není něco v pořádku, zjistil Píšův nadřízený Miroslav Dlouhý, který je vedoucím servisu. „Odstaveného auta jsme si všimli v době, kdy pan Píš nahlásil nemocenskou. Nemohli jsme ho otevřít, protože chyběly oba klíče. Pan Píš nebyl k zastižení, tak jsme si nechali poslat náhradní přímo z automobilky. Na tachometru bylo něco přes 59 tisíc kilometrů,“ vypověděl Dlouhý.

Zarazila ho ale svítící kontrolka o servisu s výměnou oleje. „Ze zakázkového listu jsem zjistil, že si servis provedl pan Píš sám před dvěma měsíci. Bylo mi to divné, proč by to dělal, když u služebních aut zaměstnanců provádějí servisní prohlídky mechanici na náklady firmy. A protože už se začalo po firmě šuškat, že u auta nesedí kilometry, oznámilo to vedení firmy policii,“ dodal Dlouhý s tím, že zaměstnanci za překročení kilometrových limitů dostávali pokuty.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků