Hlavní obsah

Městští skútraři kašlou na ochranné prvky, říkají záchranáři. Bez nich jsou však velmi zranitelní

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čtyřiapadesát motorkářů nebo jejich spolujezdců zemřelo na českých silnicích v prvních osmi měsících tohoto roku. Je to o sedm více než za stejné období loni. Motorkáři sice používají povinné ochranné prostředky, ale méně už prvky nepovinné. A to hlavně ve městech. Záchranáři proto nabádají především řidiče skútrů, aby více dbali na svou bezpečnost.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Podle policejní statistiky zemřelo za prvních osm měsíců 50 motorkářů, dva spolujezdci a dva řidiči malého motocyklu. Z toho za prázdniny 22 motorkářů. Řidiči všech druhů motocyklů zavinili do srpna 1364 nehod.

Čísla ze statistik jasně ukazují, že počet motorkářů na našich silnicích je nezanedbatelný a potkáváme je čím dál častěji.

Aby byly následky nehod co nejmenší, mohou se motorkáři kromě správné jízdy vybavit potřebnými ochrannými prvky.

Dodávka zřejmě nedala přednost motorkáři, který na místě zemřel

Krimi

Zákon jim však mnoho ochranných prostředků nenařizuje. Podle silničního zákona jim stačí helma a ochrana zraku. Nic víc. Pokuta za jejich nepoužívání je ve správním řízení stanovena do výše 2500 korun.

„Statisticky nevedeme postihy za nenošení těchto ochranných prostředků,“ řekl Novinkám David Suchan z policejního prezidia.

„Ostatní ochranné prostředky, dnes běžně dostupné na trhu, jsou na uvážení každého motocyklisty zvlášť, jakou ochranu si zvolí. Policie pouze doporučuje užívání dalších než povinných ochranných prostředků v rámci různých preventivních projektů,” dodal Suchan.

Záchranáři kvalitní pomůcky vítají

Většina motorkářů, převážně řidičů silnějších strojů, ovšem pro své vlastní bezpečí používá další prvky, aby ochránili své tělo při případné kolizi.

Čím víc motorkáři investují do výbavy, tím víc sníží závažné následky při nehodě, kdy může dojít nejen ke zlomeninám, ale také k poranění životně důležitých orgánů nebo k bezvědomí.

Prázdninová bilance: Za tragickými nehodami rychlost i motorky. Hříšník nadýchal šest promile

Krimi

Záchranáři rozhodnutí řidičů, pakliže jde o kvalitní pomůcky, vítají. Zároveň však upozornili, že použití ochrany svádí řidiče k většímu riskování.

„Je potřeba upozornit, že použití – byť kvalitních – ochranných pomůcek není jediným důležitým faktorem,“ vysvětlila Novinkám mluvčí pražských záchranářů Jana Poštová.

„V mnoha oborech se ukázalo, že zavedení a používání bezpečnostních pomůcek můžou podvědomě vést k vyššímu sklonu k riskování. Je dobré o tom vědět a stále si připomínat, že i nejkvalitnější pomůcky nejsou samospasitelné a není rozumné na dobrou výbavu 'hřešit',“ doplnila Poštová.

Klíčovou součástí výbavy jsou rukavice

Na výbavu motorkářů upozorňují různé preventivní programy jak policie, tak například BESIPu.

Důraz je kladen na kvalitní a homologovanou přilbu, která by měla být spíše těsnější, ale neměla by příliš tlačit. Důležitý je dobrý rozhled, oči by měly být v polovině průzoru. Výměna helmy se doporučuje každých pět let.

O prázdninách zemřelo na silnicích více lidí než loni

Krimi

Další podstatnou součástí ochrany motorkáře jsou rukavice. „Jestli nevěříte, vylezte si na židli a skočte po rukou na asfalt. Pak pochopíte proč,“ uvádí BESIP ve svém preventivním programu.

Na rukou musí perfektně sedět. Nezbytností jsou rovněž pevné boty správné velikosti, jejich typ je vhodné zvážit podle používaného stroje.

V neposlední řadě je důležité myslet na pevné oblečení, ochranu zad v podobě chrániče páteře či krku. Doporučené je také oblečení, které má zabudovaný speciální airbag, který se při nehodě nafoukne.

Řidiči skútru bez ochrany

Záchranáři kvitují všechny výše zmíněné ochranné prvky. Problémem však podle nich nejsou silniční motorkáři na silných strojích, kteří výbavu většinou nepodceňují, ale motorkáři na slabších motocyklech, především skútrech.

„V této souvislosti bychom mohli hovořit o 'městských skútrařích', a právě to je v současnosti v Praze asi nejvíce ohrožená skupina. Je pro ni totiž typické používání jen nejnutnějších pomůcek; často jen jednoduché přilby,“ uvedla Poštová.

Žena na skútru zemřela po střetu s policejním autem

Krimi

To přiznávají i někteří řidiči. „Nosím helmu výrazné barvy a jinak nic. Jezdím krátké úseky po Praze, jezdím pomalu a snažím se předcházet nebezpečným situacím,“ svěřila se redakci skútrařka Dana.

Bezpečněji jezdí pravidelně do práce řidič motocyklu Luboš.

„Používám bundu s chrániči loktů, ramen a páteře, přilbu, rukavice s chrániči kloubů. Především kvůli delší dojezdové vzdálenosti, třicet kilometrů jedním směrem, na dva kilometry bych to asi tolik neřešil,“ uvedl motocyklista.

Skútraři jezdí po Praze v pantoflích a kraťasech

Záchranáři podle Poštové běžně potkávají po Praze skútraře v pantoflích, kraťasech či kostýmku bez rukavic. Následky jsou v případě nehod zbytečně vážné, byť díky nízké rychlosti ne kritické.

„Zde bychom rozhodně chtěli apelovat na větší zodpovědnost a větší využívání alespoň kvalitní ochranné bundy, pevné obuvi, speciálních rukavic a chráničů kloubů, které lze použít i s běžným oděvem,“ požádala mluvčí záchranářů.

V sobotu zemřel při nehodě na Toužimsku motorkář

Krimi

Podobné zkušenosti mají i pojišťovny. „Každoročně řešíme desítky případů, kdy ke zranění došlo v relativně malé rychlosti, ale kvůli nedostatečné ochraně mělo bolestivé následky,“ potvrzuje Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

„Prodřené klouby na prstech nebo odřená záda, když se vyhrne nevhodná bunda na motorku, se léčí opravdu dlouho. A bohužel se každoročně objeví i několik případů úmrtí motorkářů, kteří nepoužili ani helmu,” dodal Káňa.

BESIP v této souvislosti upozorňuje, že do města na skútr se hodí spíše oblečení světlé a jasné barvy. Pro lepší viditelnost v provozu pak také reflexní vesta.

Reklama

Výběr článků

Načítám