"Není na údržbu a komunikace stárnou. Nejhorší je situace na silnicích nižších tříd, to je úplná tragédie. Pokud se nezačne více investovat, bude počet nehod růst," řekl Právu Stanislav Huml z Expertního ústavu silniční a městské dopravy.

"Za nehody mohou tři faktory. Buď řidič, nebo technická závada na vozidle, případně závada komunikace. Na řidiče teď působíme novým zákonem, stav vozidel jde nahoru, protože jsou modernější, takže zbývá stav silnic. A ten je špatný," dodal Huml.

"Silnice jsou opravdu rok od roku horší, zvláště po zimě," připustila mluvčí policejního prezidia Pavla Kopecká. Policie silnice pravidelně monitoruje a oznamuje závady jejich správcům. "To je ale vše, co můžeme dělat. Nemají povinnost našemu doporučení vyhovět," doplnila mluvčí.

Řidiči se více brání

Podle Kopecké hraje v rostoucím počtu takových nehod svou roli i fakt, že se řidiči začali více bránit. "Už se poučili. Když se na cestě vyhýbají díře a poničí si auto, nepokrčí rameny, ale vymáhají škodu na správci silnice," uvedla pro Právo Kopecká. Ve většině případů se totiž jedná o škody, které jdou na vrub spoluúčasti a pojišťovny je proto nehradí.

Ne vždy se ale šofér může s žádostí o náhradu škody obrátit na správce komunikace. "V zákonu přece stojí, že řidič musí přizpůsobit jízdu stavu vozovky. Stát se tak trochu vyzouvá z odpovědnosti," konstatoval Huml.

Ani podle experta na silniční právo Tomáše Berana není cesta k odškodnění snadná. "Zákon je v tomto ohledu přísný. Podmínkou je to, že řidič nemohl závadu očekávat. Pak může vymáhat škodu. Pokud vjede do ojedinělé a neoznačené díry, má šanci, ale jestliže jede rozbitou cestou, kličkuje a havaruje až na konci, tak to je jen jeho chyba," sdělil právník.

 

Počet nehod zaviněných závadou komunikace
2003 487
2004 603
2005 599
2006 (leden až září) 777
Zdroj: Policejní prezidium