Za prvních 20 zářijových dnů zemřelo na silnicích podle předběžných policejních statistik 53 lidí, což je ve srovnání se stejným obdobím loňského roku pouze o šest méně. Konečný účet loňského září se zastavil na 95 obětech. Letošní číslo tak nejspíš nebude výrazně nižší.

V červenci i srpnu policisté zaregistrovali shodně 72 mrtvých. V prvním případě jde o pokles proti loňsku o 48 procent, ve druhém o 30 procent. Za oba prázdninové měsíce tak letos zemřelo o 79 lidí méně než loni.

Černá série

Zneklidňující je i skutečnost, že od 8. září zažívají dopravní policisté černou sérii, při níž nezaznamenali ani jediný den, který by se obešel bez obětí a Česko už také zažilo první výrazně černý víkend od zavedení nového silničního zákona. Za uplynulý pátek, sobotu a neděli napočítalo 17 mrtvých. Takto tragický závěr týdne loni v září na silnicích nebyl. Loni bylo víkendovým maximem 14 obětí.

Policejní prezidium zatím nechce průběžné výsledky za září příliš komentovat. "Nejsou to ještě konečná čísla, ale pouze průběžná," řekla Právu mluvčí prezidia Pavla Kopecká. Souhlasila však, že diametrálně jiná konečná čísla nebudou. "Mohou se lišit o několik nehod nebo o pár mrtvých," doplnila.

Výrazně nižší než loni nejsou ani počty těžce zraněných. Zatímco letos bylo během prvních dvaceti zářijových dní těžce zraněno 251 lidí, loni to bylo 279 lidí. Znatelnější je rozdíl až v počtu nehod zaviněných alkoholem, kterých bylo loni 530 a letos 369.

Úřady potvrzují trend

Kopecká připustila, že situace na silnicích se po prázdninách zhoršila. "Pravdou je, že lidem poněkud otrnulo. O prázdninách byly statistiky velmi pozitivní, nyní je to horší, ale stejné jako dřív to rozhodně není a ani to k tomu nemíří," uvedla mluvčí.

Ani Václav Špička z Autoklubu ČR si přes zhoršení statistik nemyslí, že by se nový zákon minul účinkem. "Stejně jako jsme dříve odmítali euforii nad pozitivními výsledky, tak se teď zase nehodláme stresovat těmito nepříznivými. Jde o příliš krátkou dobu a výsledky je třeba porovnávat v dlouhodobějším kontextu," sdělil Právu Špička.

Úřady, které přestupky evidují, však většinou potvrzují negativní trend. Například v Opavě nasbírali řidiči za červenec celkem 190 trestných bodů, v srpnu jich už bylo 737.

Podobná je situace v Ostravě. "Poslední dny potvrzují, že se značná část řidičů začíná chovat stejně jako před zavedením bodového systému," uvedl pro ČTK šéf tamního odboru dopravy a správních činností Karel Hlisnikovský. "Tahanice, které mají za cíl změkčit dopad na řidiče, nemají kladný vliv na bezpečnost silničního provozu," dodal.

Policisté nezměnili metody

Někteří řidiči zase spoléhají na to, že se s novým zákonem nezměnily metody dopravních policistů. "Policistů hlídkuje kolem komunikací velmi málo a pokud jich nepřibude, dostaneme se rychle zpátky před 1. červenec, odkdy nový zákon platí. A budeme ho moci vzít a zahodit," řekl ČTK vedoucí odboru dopravy na libereckém magistrátu Pavel Rychetský.

Podle něho motoristé jezdili po 1. červenci na Liberecku vzorně, když ale kolem vozovek nenarazili na téměř žádné policisty, znovu začali předjíždět na plných bílých čarách a stále častěji porušovali hrubým způsobem i další předpisy.