"Speciální denní světla vypadají jako mlhovky. V noci je nelze použít, protože nic neosvítí. Přes den však zviditelňují vozidlo v silničním provozu, což bylo základním cílem zavedení celoročního svícení v ČR. Už před lety je do některých svých vozů začaly montovat skandinávské automobilky," řekl ve středu Právu Václav Špička z Autoklubu ČR.

Životnost denních světel je zhruba stejná jako xenonových, ale stojí zhruba pětkrát méně. Lze je sehnat asi za dva tisíce korun. A ve srovnání s halogenovými žárovkami, které používá drtivá většina českého vozového parku, spotřebují desetkrát méně energie.

Pokud si chce motorista na auto dodatečně pořídit denní světla, musí řešit problém, kam s nimi. Zda do otvorů ve spojleru místo mlhovek nebo před masku chladiče. Popřípadě si nechat ve spojleru vyříznout další dvě díry.

Nutná je odborná montáž

Jak Právu potvrdil odbor pro schvalování vozidel ministerstva dopravy, používání denních světel i jejich dodatečná montáž jsou zcela legální, řidič za to nemůže být policií postihován, pokud dodrží stanovené předpisy a montáž je provedena odborně, nejlépe v autorizovaném servisu.

Podle zákona číslo 411/2005 o provozu na silnicích musí mít motorové vozidlo za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, jestliže je jimi vybaveno. Montáž, umístění a zapojení denních svítilen stanoví homologační předpis EHK/OSN číslo 48, který předepisuje vyhláška číslo 341/2002.

Denní světla jsou nepovinná na automobilech a zakázaná na přípojných vozidlech. V homologačním předpisu je podrobně uvedeno, jak má být denní světlo umístěno na výšku, šířku a délku vozidla a elektricky zapojeno.

"O montáži na konkrétní značku vozidla musí řidič získat informace přímo v návodu daného výrobce denních světel. Jsou totiž nabízeny sady univerzální a také svítilny speciálně přizpůsobené na konkrétní typ vozidla se speciálními montážními díly," připomíná ministerstvo dopravy.

Při použití denních světel se koncová světla rozsvěcují automaticky po otočení klíče ve spínací skříňce a zhasnou vždy, když je klíč v poloze nula. A vzhledem k tomu, že s denními světly v noci řidič nic neuvidí, je nutné je vypnout ihned, jakmile se začne šeřit, a rozsvítit potkávací nebo dálkové reflektory.

Škoda Auto už nabízí automatiku

Automobilka Škoda Auto začala v červnu řidičům nabízet montáže relé automatického spínání světel pro vozy Felicia, Fabia, Octavia Tour a Superb a nakódování denního svícení u vozů Škoda Octavia za pomoci diagnostického přístroje. Reagovala tak na zavedení celoročního povinného svícení.

Doporučená prodejní cena relé pro denní svícení bez montáže je pro model Felicia 620 Kč, Fabia 851 Kč, Octavia Tour 875 Kč a Superb 911 Kč. "Celková investice se řidičům vrátí na pohodlí jízdy během pár dní," řekl Právu mluvčí automobilky Roman Meliška s tím, že Škoda Auto očekává ze strany řidičů o instalaci relé veliký zájem.