Ve středu 4. ledna, kdy sněžilo a silnice byly namrzlé, provedlo ŘSD výzkum na některých místech dálnice D1 a D2 u Brna a na rychlostní silnici R35 u Olomouce. Výsledky průzkumu přinesly zarážející skutečnosti.

"Tento den patřil k jednomu z nejhorších z pohledu kvality počasí, viditelnosti a sjízdnosti. Nicméně ani takové hrozby nejsou pro řidiče překážkou v jejich dravém stylu jízdy," uvedl generální ředitel ŘSD Petr Laušman, který je výsledky zaražen.

Řidiči svoji jízdu počasí nepřizpůsobují

Při tomto počasí mají řidiči povinnost přizpůsobit svou jízdu nastalým podmínkám. "Přitom 38 procent osobních aut jelo na mokré a namrzající silnici rychleji než 110 km/h," doplnil Laušman.

Ještě horší je situace v dodržování bezpečného rozestupu mezi vozidly. Při rychlosti 130 km/h je bezpečná vzdálenost asi 70 metrů. "S ohledem na asi vteřinovou prodlevu reakce člověka je takové vozidlo na suché vozovce neubrzditelné a dochází k řetězovým haváriím. Za sněžení překročilo tuto hranici 26 procent ze všech projíždějících vozidel.

Můžeme jen rychle odklízet následky nehod

Kolapsy kamiónů, které koncem loňského roku opakovaně zablokovaly dálnici D1 na Vysočině byly způsobeny právě těmito faktory. "To jediné co pak můžeme udělat je odstranit následky nehod v rekordních dvou až třech hodinách. Vše ostatní je na řidičích dodal Lušman.

Nejhorší zjištěná fakta ze dne 4. ledna 2006
přestupek počet
Překročení rychlosti (80km/h) 72% kamiónů
Překročení rychlosti 200km/h 90 vozidel
Překročení rychlosti (130km/h) 10% osobních vozidel
Překročení rychlosti 110km/h 38% osobních vozidel
Zdroj: ŘSD

Na alarmující situaci upozorňuje také policejní statistika. Jen za středu 18. ledna řešili policisté 997 nehod, což je o více jak 300 více než v v úterých. Ve středu přitom opět hustě sněžilo na většině území naší republiky. Ve středu zahynuli při nehodách tři lidé.