Labuda podle policie zatím nebyl obviněn. Podle žďárského vyšetřovatele Ladislava Kubíka teprve znalec by měl upřesnit, jakou rychlostí Labudův vůz k místu neštěstí přijížděl.

"Podle slov samotného řidiče měl jet rychlostí sto až sto deset kilometrů za hodinu. Poškození vozů by mohlo takovéto rychlosti odpovídat, více řekne až znalecký posudek. Technickou závadu slovenský řidič prakticky vylučuje," poznamenal vyšetřovatel. Labuda tvrdí, že nechápe co se při nehodě stalo. "Auto křížem, náklaďák vedle... Skočil jsem na brzdu. V té chvíli jsem začal lítat od jednoho svodidla na druhé," řekl včera na Nově Labuda. Uvedl, že vystoupil s úsměvem. Jeden muž mu však řekl, aby se podíval, co se stalo. A ukázal na dvě mrtvé ženy.

"Každý, kdo usedá za volant pochopí, že takové věci se stávají," dodal Labuda.

Obě ženy odmítly odejít z dálnice

Vyšetřovatel Kubík už kromě Labudy vyslechl také řidiče červeného Fordu Tranzit, zřejmě hlavního svědka celé události.

"Tento řidič stál u místa nehody před příjezdem passatu. Kromě jiného potvrdil, že se předtím pokoušel obě ženy přimět k tomu, aby místo u středových svodidel opustily," doplnil Kubík.

Dvě ženy ve věku 73 a 51 let, podle všeho matka s dcerou, se svým vozem krátce před střetem s hercovým passatem havarovaly v levém jízdním pruhu do svodidel. Na místě byla vozovka pokryta sněhem a možná náledím. Nezraněné ženy vůz Ford K opustily a zůstaly na dálnici u středového pásu.

Podle řidiče červené dodávky obě ženy v bílém oblečení seděly po nehodě nejméně deset minut na středových svodidlech a odmítaly odejít. Starší ženu dokonce tahal za ruku a nabízel jim, ať si jdou sednout do vozu v odstavném pruhu.

Labuda jel na divadelní představení do Pardubic. Bezprostředně po nehodě netušil, že zabil dva lidi. Byl otřesen, slíbil pomoc pozůstalým, ale necítil se vinen.

Policista: Rychle opustit komunikaci

Podle policisty z dálničního oddělení v Domašově, který nechtěl uvádět své jméno, ženy z fordu nejspíš podcenily při zabezpečení místa nehody některé potřebné úkony.

"Při takovýchto nehodách, pokud není možno vůz odstranit, je nezbytné místo řádně označit. A pak rychle a samozřejmě bezpečně opustit dálnici," zdůraznil policista s tím, že on osobně místo u středových svodidel rozhodně za bezpečné nepovažuje.

Na druhé straně ani maximální opatrnost v podobném případě neštěstí odvrátit nemusí, na dálnici se podobné tragédie mohou odehrávat ve zlomku vteřiny. Ovšem řidič smí ze zákona jet nejvýše takovou rychlostí, jaká mu umožní bezpečně zastavit na vzdálenost, na kterou vidí.

"Zatím tři svědci potvrdili, že v místě nehody byla vozovka namrzlá a měli potíže s řízením," řekl ČTK vyšetřovatel. Všichni byli ale účastníky nehody. Přivítal by svědectví těch, kteří místem projeli bez kolize.

Proto policie hledá další svědky sobotní havárie u Velké Bíteše. Kolem havarovaných vozů prý v tu chvíli s potížemi projel i autobus.

Podle šéfa domašovského cestmistrovství se místem přehnala hustá sněhová přeháňka. Ačkoli vzduch měl teplotu pod nulou, řidiči jezdili vysokou rychlostí.