„Potvrdili jsme původní rozsudek,“ sdělil Právu mluvčí Krajského soudu v Plzni David Unger. Podle obžaloby měl Břuchanský před dvěma lety jako řidič osobního vozidla úmyslně vybrzdit kamión jako odplatu za to, že mu předtím zabránil v předjetí. Kolize následně skončila dopravní nehodou.

Podle okresního soudu nebylo bez pochybností prokázáno, že obžalovaný sešlápl brzdu úmyslně a tímto manévrem se tak chtěl řidiči kamiónu pomstít za předchozí kolizi. Břuchanský se hájí tím, že po předjetí kamiónu omylem sešlápl brzdový pedál místo plynového.

Tuhle možnost u soudu nevyloučil soudní znalec Jaroslav Pavlík. „Najel těsně před něj a intenzivně brzdil. To není obvyklé. Takže si myslím, že s ohledem na předchozí situaci tam nějaká ta emoce byla,“ prohlásil znalec. Druhým dechem ale upozornil na to, že nemůže vyloučit ani tvrzení obžalovaného. „Obě varianty jsou možné,“ sdělil Pavlík.

A právě závěr znalce byl pro posouzení případu klíčový. „Za této situace jsem nemohla rozhodnout o tom, že se jednalo o úmyslné vybrždění, když znalec nevyloučil, že řidič mohl omylem sešlápnout špatný pedál,“ vysvětlila soudkyně Michaela Řezníčková.

Stanislav Břuchanský, který podle státního zástupce na dálnici D5 osobním vozidlem vybrzdil kamión jako odplatu za to, že mu krátce předtím zabránil v předjetí.

Stanislav Břuchanský, který podle státního zástupce na dálnici D5 osobním vozidlem vybrzdil kamión jako odplatu za to, že mu krátce předtím zabránil v předjetí.

FOTO: Patrik Biskup, Právo

Incident se stal 23. prosince 2015 u sjezdu na Bor ve směru na Plzeň. Údržbáři tam tehdy opravovali svodidla, v místě omezili rychlost na 80 kilometrů v hodině a uzavřeli pravý jízdní pruh. Břuchanský podle spisu v tomto úseku vysoce překročil povolenou rychlost, předjel několik vozidel a v okamžiku, kdy řidič kamiónu začal přejíždět do levého jízdního pruhu, musel intenzivně brzdit.

„Když skončilo dopravní omezení, předjel kamión, zařadil se těsně před ním a náhle snížil rychlost. Řidič kamiónu už nestačil na vzniklou situaci zareagovat a narazil do zadní části vozidla obžalovaného,“ uvedl státní zástupce.

Za volantem 17 metrů dlouhé nákladní soupravy tehdy seděl Radek Lojín. „Když jsem se začal zařazovat do levého pruhu, všiml jsem si ve zpětném zrcátku, jak se přibližuje nějaký šílenec a bliká na mě dálkovými světly. Pak mě předjel, zařadil se asi dva metry přede mě a šlápl na brzdy,“ popisoval situaci Lojín.

„V tu chvíli jsem si kontroloval v zrcátku, jestli můžu zajet zpátky do pravého pruhu. Nevěnoval jsem tomu autu pozornost, nepředpokládal jsem, že bude brzdit. Pak přišel náraz,” dodal Lojín.

Podle znalců Břuchanský zpomalil před náklaďákem ze 114kilometrové rychlosti na 76 km za hodinu. „Dojel jsem kamión, který začal blikat, že bude přejíždět do levého pruhu. Rozsvítil jsem dálková světla, aby mě jeho řidič viděl a nechal mě ještě se kolem něj prosmýknout. Protože dlouho nepřejížděl, myslel jsem si, že o mně ví a že mě ještě nechá projet,“ vypovídal obžalovaný muž, který se více než dvacet let živí jako profesionální řidič.

Přiznal, že spěchal domů za rodinou. „Slíbil jsem dětem přečíst před spaním pohádku. Když jsem předjel kamión, tak jsem chtěl přidat plyn a šlápl jsem současně i na brzdu. Byla to hrozná chyba, lituji toho, ale rozhodně z mé strany nešlo o žádnou úmyslnou prasárnu,“ prohlásil Břuchanský.