Dva incidenty se odehrály na začátku roku 2014 v kilometrovém klimkovickém tunelu nedaleko Ostravy. Poprvé muž pyrotechniku vyhodil v okamžiku, kdy za ním jelo osobní auto s vozíkem a polský zájezdový autobus plný lidí. Podruhé vyděsil skupinu řidičů osobních aut, jeden z úleku zastavil.

Okresní soud v Novém Jičíně i Krajský soud v Ostravě rozhodly, že mužovo počínání mohlo vést ke kolizi aut, požáru a zakouření tunelu. Výbuch tak přímo ohrozil zdraví i životy lidí.

V dovolání k NS muž tvrdil, že nikoho nevystavil bezprostřednímu nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví. Řidiči prý musejí být na překážky různého typu připravení. Zároveň poukazoval na to, že přes narušení plynulosti provozu se nikomu nic nestalo.

Agresivita řidičů roste

Podle NS je právní kvalifikace správná. Muž se činu dopustil na dálnici, kde auta jezdí vysokou rychlostí, navíc v tunelu, kde bývají následky nehod vážnější a zásahy záchranářů komplikovanější.

"Přivedl-li záměrně k výbuchu pyrotechnický výrobek v tunelu, ve kterém se v daném okamžiku nacházel větší počet osob, pak tato skutečnost dostatečně svědčí jak o jeho vědomí, že vydává tyto osoby v nebezpečí těžké újmy na zdraví nebo smrti, tak zároveň o dostatku jeho vůle takový následek (účinek) přivodit vlastním jednáním," stojí v usnesení.

V Česku se v posledních letech často mluví o rostoucí agresivitě řidičů. NS už v roce 2013 rozhodl, že jako obecné ohrožení může být v některých případech hodnocena riskantní a rychlá jízda městem, například úprk před policií.

Jako obecné ohrožení justice hodnotila také případ řidiče, který loni na D10 vybržďoval jiné auto. Způsobil tím závažnou nehodu, při které zemřelo osmiměsíční dítě. Krajský soud v Praze jej poslal nepravomocně na devět let do vězení.