Letošní přívětivé jarní počasí vylákalo milovníky kol do terénu dřív, než bývá obvyklé. Že statistiky dopravní nehodovosti cyklistů vypadají hůř než v loňském roce, kdy chladné počasí panovalo až do konce května, proto není divu.

Prozatímní výsledky však vypadají hůř i ve srovnání s předloňským, klimaticky celkem průměrným rokem. „Nepříznivým specifikem nehod zaviněných cyklisty je vysoký podíl nehod zaviněných pod vlivem alkoholu,“ sdělil Právu mluvčí policejního prezidia Jozef Bocán.

Z 2521 nehod, které v roce 2013 zavinili cyklisté, asistoval alkohol u 723, což je 30,2 procenta. Povoleno přitom není pití ani na cyklostezkách nebo polních cestách. I populární jízda po „vinných stezkách“ jižní Moravy, které mezi vinařskými oblastmi občas prezentují i v oficiálních bedekrech majitelé tamních sklípků, se tak může stát rizikovým podnikem.

Nezvládnutí řízení

Tváří v tvář policejní statistice ohledně cyklistického pití pak není divu, že nejčastější příčinou nehod kolařů je samotné nezvládnutí řízení vozidla. Smutným výsledkem této bilance je i 27 obětí, které za chyby cyklistů loni zaplatily životem. Dalších 296 lidí bylo při těchto haváriích těžce a 1977 lehce zraněno.

Letošní následky jsou podle předběžných statistik do konce května opět tragičtější, a to nejen ve srovnání s chladným loňskem, ale i s rokem 2012. Opilí cyklisté od začátku roku do konce právě uplynulého měsíce zavinili 231 nehod, při nichž se těžce zranilo jedenáct a lehce 195 lidí. Loni za stejné období zavinili pod vlivem alkoholu 175 a předloni 221 nehod.

„Naměřené hodnoty bývají různé, ale běžné pásmo je od 0,3 do 2,4 promile,“ říká dopravní expert Milan Bělka. „Kola jsou navíc nedostatečně technicky vybavena, nehledě na to, že cyklisté nedodržují ani další předpisy,“ podotýká expert.

Povinné helmy pro všechny?

Jako bývalý policista a dnes začasté poradce řidičů, kteří se s neukázněnými cyklisty střetli právě jako účastníci nehody, je navíc i v pohledu na chování nemotorizovaných účastníků provozu mimořádně přísný.

„Zavedl bych povinné reflexní vesty a přilby bez rozdílu věku,“ říká například Bělka.

Povinná výbava jízdních kol je však už dnes poměrně náročná a leckterý cyklista by běžnou kontrolou neprošel. Nejde jen o povinné odrazky, světlomety za snížené viditelnosti, bezvadné pneumatiky a ráfky, ale i spolehlivé brzdy, nebo dokonce zaslepené trubky řídítek, aby se o ně nemohl nikdo zranit. Je jistě rozdíl, zda si cyklista bez blatníků pouze po dešti pocáká vlastní záda, nebo bude kvůli opilosti či nedostatečné viditelnosti po setmění nebezpečný svému okolí.

„Samozřejmě že některá porušení pravidel silničního provozu jsou více a některá méně ohrožující,“ připouští i mluvčí policie Bocán.

„Tedy tyto přestupky lze řešit i domluvou, nicméně pokud policista zjistí přestupek, musí jej v mezích zákona vyřešit,“ dodává mluvčí. A za nedostatečnou výbavu lze cyklistu na místě pokutovat až do výše dvou tisíc korun. Ovšem jízdu pod vlivem alkoholu ani policista na místě vyřešit nemůže. Všechny případy tohoto druhu předává dopravním odborům místních magistrátů do správního řízení.