„Nárůst krádeží není nijak dramatický, v jednotlivých krajích jsme zaznamenali někde pokles, jinde nárůst, ale pouze v jednotkách kusů,“ sdělila Právu mluvčí policejního prezidia Jana Macalíková.

Kde byl pachatel dohledán, bylo v osmdesáti případech prokázáno, že šlo o amnestované trestancemluvčí policejního prezidia Jana Macalíková

I tak jde po letech poklesu poprvé o celkovou změnu trendu. V roce 2008 ukradli zloději v Česku 18 011 automobilů, poté počty každoročně klesaly až na 10 403 odcizených vozů v roce 2012.

Loni zloději ukradli 10 736 aut, což představuje meziroční nárůst o zhruba tři procenta. Že se, podobně jako u ostatních prostých krádeží, na zhoršení situace podepsala prezidentská amnestie Václava Klause z ledna 2013, není pochyb.

„Tam, kde byl pachatel dohledán, bylo v osmdesáti případech prokázáno, že šlo o amnestované trestance. Řada nahlášených případů však ještě objasněna nebyla, a je tedy pravděpodobné, že další z řad amnestovaných ještě přibudou,“ podotkla Macalíková.

Krádeží aut loni mírně ubylo na Moravě a v západních Čechách, nárůst zaznamenala Praha, střední, severní i jižní Čechy. Jen v hlavním městě bylo loni ukradeno přes 3,5 tisíce aut.

Vedou octavie na rozebrání

Poptávku černého trhu po kradených autech žene vzhůru tradičně zájem o levné náhradní díly k nejrozšířenějším modelům. Na špičce pelotonu se už několik let drží oblíbené Škody Octavie a další škodovácké modely. Následují výrobky automobilek Volkswagen, Ford nebo Opel.

„Obecně jde o koncernová auta, nejvíc samozřejmě octavie, u nichž je velký zájem o náhradní díly, dále fabie a felicie,“ řekl Právu mluvčí Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) Pavel Hanták.

Krádeže aut v jednotlivých krajích
Rok20132012
Praha35253482
Středočeský15211503
Jihočeský315245
Plzeňský361407
Ústecký1164926
Královéhradecký296311
Jihomoravský569487
Moravskoslezský11971232
Olomoucký 331307
Zlínský 146155
Vysočina147149
Pardubický 233276
Liberecký 815805
Karlovarský 116118
Celkem10 73610 404
Zdroj: Policie ČR

„Co se týče luxusních vozidel, jde o krádeže za účelem nové legalizace. Většina aut, která je ukradena a následně legalizována, není rozebrána na náhradní díly, ale prodává se vcelku,“ vysvětlil Hanták s tím, že zákazníky zlodějů bývají zpravidla objednatelé z východního zahraničí.

„Ale i naši zloději kradou v zahraničí. U luxusních vozidel stále platí, že autopark v Německu, Rakousku nebo Švýcarsku je pořád lepší než u nás. Proto se stává, že auta jsou u nás jen nově zlegalizována a míří k zákazníkům dál na východ,“ dodal Hanták.

Přestože statistiky kradených luxusních vozů za loňský rok policie stále ještě nemá k dispozici, na špici obliby se drží modely vyšších tříd SUV od automobilek BMW, Mercedes a Audi.