"Bez platného osvědčení neměl se strojem vůbec vzlétnout," řekl vedoucí technického oddělení Ústavu pro odborné zjišťování leteckých nehod (ÚZPLN) Lubomír Střihavka. Ve vrtulníku zahynul kromě jednasedmdesátiletého pilota také mladší technik. Nehoda se stala 14. května u obce Šindlovy Dvory.

Podle Střihavky se z neznámých důvodů uvolnilo závaží. "To má vliv na ovládání a vyvážení vrtulníku," uvedl. Ztrátu závaží vyšetřovatelům potvrdili dva svědci. Ti si všimli, že z vrtulníku při letu odpadla součástka. Muž, jenž stroj řídil, patřil mezi velmi zkušené piloty. Měl za sebou přes 6000 letových hodin.

"Po ztrátě zaváží se zachoval správně, snažil se vrtulník udržet ve vzduchu. Jenže při tom se bohužel střetl hlavní rotor s ocasní částí, což následně také zapříčinilo pád," řekl Střihavka.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Zřícený vrtulník u Českých Budějovic. Záběry z 14. května 2012. Zdroj: Jiří Falout, Právo

Pracovníci ÚZPLN a dobrovolníci dvakrát prohledávali pole, na něž se vrtulník zhroutil. Pátrali po závaží, které se před havárií utrhlo. "Bohužel se nám ho nepodařilo najít," řekl Střihavka. Závaží je dlouhé zhruba 30 centimetrů a těžké šest kilogramů. Vyšetřování tragédie trvalo téměř devět měsíců.

Podle Střihavky je to delší doba než při standardních nehodách. "Je to přímo úměrné s tím, jak složité v tomto případě celé vyšetřování bylo," uvedl Střihavka. Například ÚZPLN musel čekat na podrobnou zprávu od výrobce z USA. Navíc vrtulník typu Safari, jenž se zřítil, zůstává jediným strojem svého druhu v Česku a nikdo s jeho provozem nemá příliš mnoho zkušeností.