Právě v Praze přitom působí i nejvíce organizovaných gangů zaměřených na krádeže vozidel. Podle Právem osloveného vysoce postaveného policisty se v hlavním městě ročně objeví zhruba pět až deset takových skupin, které kradou auta po stovkách.

Přesto se podle posledních statistik policejního prezidia začíná blýskat na lepší časy. Krádeží totiž rok od roku po tisících ubývá především díky lepšímu zabezpečení aut a podle náměstka policejního prezidenta Martina Červíčka také proto, že se české gangy začaly přesouvat do sousedních zemí, především do NěmeckaRakouska.

Jednoznačně to jsou škodovky a další vozy z dílen VW.Jiří Dufek

Zatímco v roce 2005 zmizelo jejich majitelům téměř 22 tisíc vozidel, loni už to byla jen téměř polovina, přesněji něco přes 13 tisíc aut.

Červíček ale zároveň přiznal, že ruku v ruce se snížením počtu odcizených vozidel klesá v reálných číslech i objasněnost těchto krádeží. V roce 2005 se policistům podařilo vyšetřit téměř 4000 případů, loni už jen 2300. „Procentuálně je ale objasněnost dlouhodobě na stejné úrovni, tedy zhruba 14 až 16 procent,“ uvedl.

Hlavním cílem náhradní díly

Doplnil, že podle statistik by se o své vozy měli bát nejen řidiči v Praze, ale také ve Středočeském kraji a rovněž na Ústecku. Nejčastěji se podle něho zloději zaměřují na hustě obydlená sídliště, ale rovněž na velká obchodní centra či různé kulturní a společenské akce, kde se mohou ztratit v davu lidí i aut.

Překvapivá není ani informace, jaká značka auta se v Česku krade nejčastěji. „Jednoznačně to jsou škodovky a další vozy z dílen VW. Má je nejvíce lidí, jsou to velmi populární auta. Stále více se kradou tyto značky na náhradní díly, naopak v Česku ubývá krádeží na zakázky,“ řekl Právu viceprezident Asociace technických bezpečnostních služeb Grémium Alarm Jiří Dufek.

Nárůst odcizených aut kvůli náhradním dílům vysvětluje tím, že zatímco celé nové vozy kvůli ekonomické krizi rok od roku výrazně zlevňují, u náhradních dílů to neplatí.

„Nejsofistikovanější ochranou proti krádežím není paradoxně nějaké zabezpečení samotného auta, ale různé systémy jeho vyhledávání po krádeži, které jsou v autě skrytě instalovány a vysílají signál na pult centrální ochrany. Poté se rozeběhne v drtivé většině případů úspěšné pátrání,“ uvedl Dufek.

Nejefektivnější je podle něho systém na bázi rádiové frekvence, kde je prý úspěšnost zpětného nálezu auta podle dosavadních zkušeností stoprocentní, úspěšnost více než sedmdesát procent dohledání ukradeného vozu mají i systémy využívající sítě GSM či GPS.

„Nicméně u těchto systémů se objevil nový fenomén, kde už i zloději jsou velmi sofistikovaní a na krádeže aut začali používat rušičky GSM signálů, takže auto z obrazovky úplně zmizí,“ dodal Dufek.