Událost se stala někdy kolem půl šesté odpoledne v místě, kde trať č. 250 z Prahy, Kolína a Havlíčkova Brodu obloukem klesá do brněnského uzlu. Vlaky tudy jezdí osmdesátikilometrovou rychlostí.

„Bylo to v místě, kde se z tunelu vjíždí na Obřanský most nad řekou Svitavou. Trať je nějakých devět deset metrů nad hladinou, s vlakem to škublo, naštěstí zůstal na kolejích,“ popsal Právu situaci zdroj obeznámený s případem.

Lokomotiva nevykolejila

Lokomotiva v čele rychlíku naštěstí zůstala na kolejích, kdyby vykolejila, byla pravděpodobnost, že se rychlík zřítí z mostu dolů, rozhodně nezanedbatelná. Vagóny nákladního vlaku, který při obdobných traťových potížích havaroval 5. června u Topolan na Vyškovsku, skončily převrácené v poli.

Strojvedoucí o události okamžitě informoval výpravčí a ti na problémovou kolej už nepustili žádný vlak. Mezi stanicemi Brno-Maloměřice a Brno-Královo Pole se jezdilo po jedné koleji.

„Traťováci tentokrát, na rozdíl od nešťastného oblouku u Topolan na Vyškovsku, kde se vysypal ven nákladní vlak, konali rychle. Kolej vyloučili a vyrazili na obhlídku. Skutečně tam našli vybočení koleje a stanovili pro vlaky maximálně desetikilometrovou rychlost přes problémové místo,“ dodal Právu zdroj.

Jak se při pozdější kontrole ukázalo, vybočení na mostě nebylo jediné, na úseku v délce několika set metrů byly další závady a traťmistr Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) nakonec nařídil pro několik set metrů dlouhý úsek omezenou třicetikilometrovou rychlost, přes nejkritičtější místo vlaky projížděly desetikilometrovou rychlostí.

Drážní inspekce nic nevěděla

Právo se dotázalo, jak na situaci reaguje Drážní inspekce. „Nemáme nic nahlášeno, dozvídám se to až od vás,“ reagoval náměstek generálního inspektora DI Jan Kučera.

Informaci nechal prověřit a potvrdil, že se popisovaná událost skutečně stala.
„Vzhledem k tomu, že se jedná o zásadní problém v provozu, se kterým jsme měli být seznámeni, začali jsme věc prověřovat,“ dodal Kučera.

Právo se na případ i na další dění v šetření zmíněné nehody u Topolan dotázalo mluvčího SŽDC Pavla Hally. Odpovědí bylo pět dní staré a neaktuální prohlášení k nehodě u Topolan, na vybočení koleje před rychlíkem mluvčí nereagoval vůbec.

Drážní inspekce přitom na trati 250, právě na úseku z Maloměřic do Králova Pole, již dříve upozornila na 176 zjištěných závad. Jednalo se o defektoskopické vady kolejí. Jestli existuje spojitost mezi odhalenými závadami a sobotní událostí, o tom nechce Kučera spekulovat.

„O sobotní události nemáme zatím žádné podrobnější informace, proto nemůžeme říci, zda se jednalo o stejné místo, kde jsme na problémy upozorňovali už dříve,“ řekl Právu.