„Nynější právní úprava něco takového neobsahuje, což vyvolává problémy při určování viníků silničních nehod. Stanoví pouze, že řidič je povinen dodržovat takový rozestup, aby byl schopen v případě nutnosti včas zastavit. Proto se to teď snažíme upřesnit,“ řekl včera Právu poslanec Věcí veřejných Stanislav Huml, který je předsedou Bártovy expertní komise.

Na otázku, zda už je jasné, jak se bezpečná vzdálenost bude nově definovat, Huml odpověděl: „Ještě zvažujeme, jestli bezpečnou vzdálenost v novele určit v metrech nebo v sekundách. Určitě ale bude větší, než je v praxi potřeba k bezpečnému zabrzdění vozidla.“

Novela možná již letos

Na otázku, kdy by velká novela zákona č. 361 o provozu na pozemních komunikacích mohla začít platit, Huml uvedl: „Ministerstvo dopravy ji vládě předloží na přelomu dubna a května. Poté novela poputuje ke schválení do parlamentu a já doufám, že účinnosti nabude ještě letos.“

Ani zákonem stanovená bezpečná vzdálenost ovšem příliš neusnadní řešení takových kauz, jako byla ta z loňského 26. prosince, kdy na dálnici D 1 agresivní řidič v mercedesu předjížděl zprava a před dvěma vozy prudce zabrzdil, přičemž v jednom případě to skončilo nehodou. Zpočátku dokonce hrozilo, že za viníka bude označen ten řidič, který do pirátova vozu zezadu vrazil, i když nebylo v lidských silách dobrzdit. [celá zpráva]

„K řešení takových kauz ale stačí i nynější právní úprava. Zákonem je totiž zakázáno v silničním provozu bezdůvodně brzdit či zastavovat,“ upozornil Huml.