"Případ by měl jako přestupek řešit Městský úřad v Trutnově," řekl místopředseda soudu Vladimír Řezníček.

Trutnovský soud se musel případem skupiny zabývat již podruhé. Původní zprošťující rozsudek z března 2008 zrušil hradecký krajský soud. 

Výbuch pro 50 000 diváků

Umělecká skupina Ztohoven se napojila v neděli 17. června ráno na kameru vysílající záběry z Černého dolu v Krkonoších. Diváci sledující v neděli ráno živé vysílání Panoramy mohli mezi běžnými záběry na hory vidět nejdříve oslnivý záblesk a poté charakteristický hřib simulovaného atomového výbuchu. Ve chvíli, kdy skončily záběry z Černého dolu, naskočilo vysílání z Jeseníku. Vše vidělo přibližně 50 000 diváků.

Skupina Ztohoven před trutnovským soudem.:. Skupina Ztohoven před trutnovským soudem.foto: Právo/Vladislav Prouza

Skupina Ztohoven v prohlášení bezprostředně po akci uvedla, že není teroristická ani politická skupina a nebylo účelem společnost jakkoli zastrašit či manipulovat.

"Dne 17. června napadla naše skupina mediální prostor, prostor televize. Narušila ho, zpochybnila jeho pravdivost, uvěřitelnost. Upozornila na možnou záměnu mediálního obrazu světa za svět jako takový, reálný," uvedla na svých internetových stránkách.

"Do skříně, která šla odemknout desetikorunou, jsme zapojili kabel s označením OUT. Ten vedl do režie, kterou jsme si postavili o patro níž. Do mixážního pultu jsme do jednoho vstupu zapojili jejich vysílání a do druhého naše. V televizi jsme sledovali sled kamer, a když končila Malá Úpa, prolnuli jsme s pětivteřinovým předstihem naše záběry. To proto, že vysílání má pět vteřin zpoždění," popsal jeden z členů skupiny Ztohoven celou akci.

Atomový výbuch ve vysílání ČT. Zdroj: Prima TV.

Dostali 333 tisíc a nemuseli platit pokutu

Jaderný výbuch v televizi vynesl skupině Ztohoven v prosinci 2007 první místo v prvním ročníku cen pro mladé umělce, které pod názvem Cena NG 333 výhlásila Národní galerie v Praze. S prvním místem byla spojena i odměna 330 tisíc, kterou nakonec skupina nemusela použít na zaplacení pokuty, kterou jí udělila Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).

Rozhodnutí televizní rady, která vyměřila pokutu 50 000 korun, zrušil na počátku února 2009 městský soud v Praze.