„V téhle lokalitě už byl sabotér, který nařezával koleje, oblast Kyjí je asi velmi vděčná,“ říká mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Vlak vykolejil v sobotu v rychlosti asi 100 kilometrů v hodině. Škoda na soupravě je 25 miliónů korun.

Policie případ do souvislosti s jinými útoky na trať zatím nedává. „Nejprve je třeba dokončit znalecké zkoumání,“ říká pražský policejní ředitel Petr Želásko. Případem se zabývají policisté z třetího pražského obvodu. „Pokud se potvrdí, že šlo o technickou závadu, zůstane to tam, kdyby šlo o úmyslné zavinění, pak by případ převzala správa hlavního města Prahy,“ vysvětluje Želásko.

Utržený kus koleje policie zajistila pro expertízu. Výsledek očekává do čtrnácti dnů. Kromě samotné koleje policie zkoumá také vzorky odebrané z místa nehody kvůli možné přítomnosti povýbuchových zplodin. To pro případ, že by někdo kolejnici odpálil výbušninou.

„Pro mě je to zatím klasický lom kolejnice,“ uvádí mluvčí Drážní inspekce Jan Kučera. Na uzavření expertízy má inspekce půl roku, tak dlouho ale případ zdržovat nechce.

V pondělí ani nepotvrdil víkendovou zprávu, že kolejnice byla naříznutá. „To tvrdí České dráhy. My o žádném zářezu nic nevíme. Ostatně expertíza ukáže, jestli tam byla pilka nebo třeba teplotní vlivy,“ konstatuje Kučera.

Poškozené koleje. Kvůli nim rychlovlak vykolejil.Poškozené koleje. Kvůli nim rychlovlak vykolejil.foto:/PRÁVO\Michaela Říhová

Podle něj je úsek trati u Dolních Počernic problémový a několikrát tam už kolejnice praskla. „Není to ani první případ, kdy se při vykolejení odlomil takhle velký kus koleje. Z čistě technického hlediska to sice není úplně běžné, ale ani zvlášť mimořádné. Známe i větší lomy,“ dodal mluvčí inspekce.

Kontroly dvakrát týdně

Podle mluvčího Českých drah Kubaly na vlaky Pendolino ještě nikdo přímo nezaútočil. I kdyby v sobotním případě šlo o sabotáž, pachatel by stěží mohl předpokládat, že nehoda postihne zrovna tuto soupravu. „Tam mohla jet jiná souprava, nákladní vlak, cokoli,“ říká Kubala.

Stav kolejí v místě nehody kontrolují podle Kubaly dvakrát týdně pochůzkáři, dvakrát do roka se koná defektoskopická zkouška, která má prověřit i skryté vady materiálu.

„Pochůzkáři tudy prošli dva dny před nehodou, defektologie se prováděla před měsícem,“ říká Kubala.